Sau de la Gilimanuk- Bali la Ketapang-Jawa
Am avut timpul necesar sa ma gandesc cum as putea sa
povestesc despre spiritualitatea balineza, in cele 5 ore cat ne-a luat
traversarea insulei, de la sud pana in extremitatea ei vestica, la Gilimanuk,
portul de unde pleaca toate ferryboat-urile care fac legatura intre Bali si
Jawa.
Trebuie sa spun ca lungul drum care leaga sudul
insulei de Gilimanuk, urmeaza practic linia tarmului sud-vestic al insulei, si
este deosebit de spectaculos. Pe de o parte sunt padurile ecuatoriale, limita
rezervatiei Taman Nasional Bali Barat, adica rezervatia de vest, cu
nenumaratele raulete care izvorasc din vulcanii Merbuk, Musi, Mesehe sau Patas
si care se varsa direct in Oceanul Indian; si pe partea cealalta tarmul
oceanului, cu case construite direct pe nisip si cu mici ferme care se straduie
sa muste din liziera padurii. Am stat sa ma intreb cum de rezista oamenii aia
acolo, fara diguri de protectie, fara nici o opreliste in fata valurilor
cateodata imense pe care le ridica oceanul. Si explicatia am gasit-o tocmai in
filozofia modului lor de viata, in faptul ca balinezii considera viata terestra
doar o etapa din lunga si continua existenta spirituala. Adica balinezii cred
in eternul ciclu de reincarnari succesive si nimic din ceea ce se intampla in
viata actuala nu face decat sa le intareasca spiritul in continua lui
perfectionare catre viata eterna.
Coasta sud-vestica a Bali-ului |
Plantatii de palmieri pe plaja |
Coasta vestica |
Viata in Bali se bazeaza pe trei filozofii
primordiale, pentru intelegerea carora eu una trebuie sa-i multumesc lui Raka:
1.Credinta
in: Dumnezeu, in suflet, in reincarnare, in Karma si in Nirvana
2. Codul
moral: adica sa gandesti, sa vorbesti si sa faci bine
3. Ritualurile
Religia balineza este o forma speciala de hinduism
amestecata cu venerarea stramosilor. De aceea, in Bali, laolalta cu venerarea
zeitatii supreme Brahma, Vishnu si Shiva se practica venerarea stramosilor
familiilor si a altor zeitati ale fertilitatii sau naturii. Aceasta forma de
hinduism se numeste Hindu-Dharma si se bazeaza pe o cosmologie aparte unde se
mentine echilibrul intre cosmos, legile sale divine si existenta umana. Zeii si
demonii sunt venerati laolalta in mod egal iar ritualurile zilnice sunt
concepute tocmai pentru mentinerea acestui echilibru. Parte din viata religioasa
sunt sacrificiile, ofrandele si ceremoniile de purificare. Ca si rezultat
fiecare casa balineza are un templu cu trei curti, sau nivele, dedicate pe rand
stramosilor, zeilor si locuitorilor casei, unde are loc ritualul zilnic numit canang. Acest ritual consta din
oferirea unui mic cosulet sau tavite cu flori, sau putin orez fiert, stropite
cu apa sfintita, impreuna cu un betisor parfumat aprins. Ofrandele pentru zei
sunt facute numai din lucruri naturale, care sunt lasate sa se degradeze sau
daca contin si mancare, aceasta este mancata dupa ritual de familie. Ofrandele
pentru zei sunt pune pe altare la inaltime, iar fumul din betisoare are o
semnificatie speciala, este cel care transporta esenta ofrandei catre zeul
careia a fost dedicata. Ofrandele pentru demoni sau spiritele rele sunt puse
direct pe pamant si de multe ori, in loc de betisor am vazut arzand in ele o
tigara sau un chibrit mai gros.
Exista nenumarate ritualuri in Bali din care enumar
si eu doar cateva:
Primul ritual in viata unei persoane este ritualul nasterii, cand placenta este
pusa intr-o nuca de cocos si ingropata langa intrarea principala din casa.
Bebelusii sunt priviti ca si reincarnari ale stramosilor si sunt considerati prin
urmare sfinti pana la 6 luni, nefiind lasati sa atinga pamantul si fiind
purtati numai in brate de catre parinti sau rude.
Urmatorul ritual important este ritualul pilirii dintilor, care in mod obisnuit ar trebui sa se
desfasoare la pubertate. Din cauza costului ridicat, de multe ori familiilor le
trebuie mai mult timp pentru a aduna banii necesari, asa ca se practica des
acest ritual odata cu ceremonia casatoriei.
Cel mai important ritual din ciclul vietii este ritualul incinerarii de dupa moarte si
este vazut ca o ocazie de veselie, de despartire a spriritului de trupul cel
nevolnic, exact la fel cum o vedeau si stramosii nostrii dacii. In Hinduismul
balinez, omul este un amestec a celor cinci elemente supreme: aerul, pamantul,
focul, apa si spirit care sunt doar imprumutate si care trebuie returnate la
moarte, in asa fel incat sa se permita sufletului sa se reincarneze pe pamant
sau sa se uneasca cu Fiinta Suprema (sau Duhul Sfant, cum am zice noi). Din
cauza aceasta suferinta nu este public afisata in cadrul ceremoniilor de
incinerare, pentru a nu face sufletul sa se razgandeasca si sa-l determine sa-si
inceapa fericit calatoria spirituala. De obicei, ceremoniile de incinerare sunt
atat de scumpe incat familiilor le trebuie mult timp sa adune banii necesari,
astfel incat, de multe ori, corpurile sunt mai intai purificate si
inmormantate, iar incinerarea are loc ani mai tarziu, ba chiar in cadrul unor
ceremonii de incinerare comune. Odata ce data incinerarii este stabilita,
specialistii in ritualuri, familia, prietenii sau vecinii ajuta toti la
organizarea ceremoniei. Se confectioneaza un turn special, cu o mica incapere
in varf, unde este plasat cadavrul sau oasele exhumate, intr-un sarcofag. O
procesiune galagioasa deschide apoi drumul unei cete de barbati care cara
turnul pe umeri, pana la locul unde are loc incinerarea. Cand se ajunge intr-o
intersectie, turnul este invartit repede, pentru a confuza spiritul ca acesta
sa nu mai gaseasca drumul inapoi spre casa familiei pentru ai disturba pe
membrii acesteia. Ajuns la locul incinerarii, intregul turn este aprins, pana
cand focul mistuieste totul. Dupa ce corpul este transformat in cenusa, familia
o aduna in recipiente speciale si o arunca in apa. Apoi, trei zile mai tarziu,
urmeaza o ceremonie de purificare a intregului colectiv care a participat la
ceremonia de incinerare.
Importante sunt si festivitatile Odalan, care au loc odata la 210 zile,
in timpul lunii pline, pentru sarbatorirea templelor locale. Ceremonia odalan
poate dura o zi dar poate fi si un eveniment elaborat care sa dureze 4
saptamani si pentru care pregatirile sa se faca cu luni de zile mai devreme.
Festivitatea Galungan serbeaza
stramosii care se intorc din ceruri in templele familiale si dureaza 5 zile. In
timpul acestei festivitati strazile sunt decorate cu diferite ornamente din
bambus, fructe, frunze sau flori si acesta este festivalul pe care l-am prins
si noi in desfasurare.
Anul nou balinez este deosebit pentru ca se bazeaza
pe ciclul lunar si nu cel solar cu care suntem noi obisnuiti. In timpul festivalului de anul nou, balinezii
cara artefacte din templele locale catre mare si le purifica in timpul
ritualului, apoi, prima zi din anul nou se numeste Nyepi, sau Ziua Tacerii- nimeni nu iese din case, luminile sunt
toate stinse si nici un zgomot nu se aude de nicaieri, toate acestea pentru a
induce in eroare spiritele rele pentru ca acestea sa ocoleasca insula.
In drumul nostru de la Benoa la Gilimanuk, ne-am
intersectat cu o ceremonie de inmormantare, unde zeci de oameni au invadat
soseaua si am fost nevoiti sa asteptam ca acestia sa depaseasca intersectia
aflata de cateva sute de metri mai in fata. Am fost foarte surprinsa de
zgomotele puternice pe care le faceau cei care acompaniau pe carausi, chiar
daca eram oarecum in tema despre desfasurarea ceremoniilor de incinerare.
In tot cazul, oamenii ne-au privit cu ingaduinta si
intr-un final am reusit sa plecam mai departe.
La Gilimanuk ne-am urcat cu tot cu microbuz pe un
ferry care urma sa traverseze stramtoarea Bali. Trecerea a durat cam o ora si
m-au incantat zecile de ambarcatiuni locale cu care oamenii traversau apele
dintre Bali si Jawa. Insula Bali a ramas incet incet in urma noastra, iar in
fata ne-a aparut din ce in ce mai impunator vulcanul Ijen, cel mai estic vulcan
al insulei Jawa.
Stramtoarea Bali |
Imbarcarea pe ferry la Gilimanuk |
in stanga Bali in dreapta Jawa |
ambarcatiune locala |
vulcanul Ijen-Jawa |
Debarcarea la Ketapang-Jawa |
Am debarcat la Ketapang, am fost preluati de ghidul
nostru jawanez si ne-am luat ramas bun cu lacrimi in ochi de la Raka, care ne-a
multumit pentru onoarea de a fi fost insotitorul nostru si cerandu-si scuze
pentru toate neplacerile inerente ale drumurilor nenumarate din cele sapte zile
petrecute in insula Zeilor. Aici calatoria mea fizica si spirituala prin Bali
s-a terminat si am realizat ca in fata tocmai mi se deschidea o alta aventura
numita Jawa…
Multumesc Raka, la revedere Bali, bine te-am gasit
Jawa!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu