Pentru
mine Portugalia va ramane o mare dragoste. Si asta fiindca in mai 2009 am
explorat-o in luna de miere, intr-un circuit de 2 saptamani, care a inceput cu
Lisabona. Ne luasem bilete de avion inca din februarie si din fericire Blue
Air-ul avea inca zbor direct Bucuresti-Lisabona. La aeroport am facut comanda
pentru o masina inchiriata, care urma sa ne fie livrata peste 2 zile direct la
hotel, iar de hotel am fost foarte multumiti, fiindca era situat chiar langa
parcul Eduardo VII si am putut sa ne miscam usor si de cele mai multe ori pe
jos, fara sa fie nevoie decat in rare cazuri sa luam un autobus sau tramvai.
Fiindca
urma sa stam in Lisabona doar 2 zile, ne-am stabilit planul de bataie in cele
mai mici amanunte, selectand cu grija locurile pe care urma sa le vedem, astfel
incat sa acoperim cat mai multe obiective.
Tin
minte ca inca din avion m-a frapat spectacolul senzational al varsarii
fluviului Tagus, sau Tejo, in Oceanul Atlantic, precum si lungimea celor 2
poduri peste fluviu: Ponte Vasco da Gama si Ponte 25 de Abril. La prima vedere
orasul mi-a parut aglomerat si cu un trafic oarecum similar cu al
Bucurestiului. Dar asta a fost singura similitudine pe care am gasit-o intre
cele 2 orase. Primul nostru contact cu Lisboa a fost receptionerul de la Hotel,
un domn trecut bine de 50 de ani, care nu prea vorbea engleza, dar cu care
paradoxal ne-am inteles bine, si care ne-a dat o harta a orasului si ne-a
aratat pe ea unde sunt cele mai apropiate restaurante. Si nu am sa uit cina din
acea seara, cu creveti si peste proaspat, un fel de avanpremiera a
nenumaratelor feluri de peste si fructe de mare pe care le-am mancat zilnic in
Portugalia. Imi amintesc ca citisem undeva ca lusitanii, in afara de fotbal, nu
prea se dau in vant pentru nici un alt fel de sport; insa am vazut destui
oameni iesiti la jogging, mai ales dimineata, pe aleile parcului de langa
noi.Si tot la prima vedere mi-au placut la nebunie trotuarele mozaicate, cu
toate ca am avut un mare semn de intrebare cum ar fi putut doamnele sau domnisoarele
sa mearga pe tocuri printre bucatelele de mozaic, pana cand le-am vazut “live”,
pasind cu grija pe …borduri.
Vizita
noastra in Lisboa a inceput cu povestea orasului, ascultata in bus-ul turistic
pe care l-am luat sa facem asa numitul “Tagus Tour”. Iar povestea incepe cu
fenicienii care au intemeiat aici o colonie in 800 i.C., apoi cu romanii care
au ocupat colonia feniciana 500 de ani mai tarziu, apoi despre triburile
vandalilor care s-au stabilit aici in sec.5-6, iar in final despre vizigotii care
au adus o scurta perioada de pace inainte de invazia maura din anul 714.
Labirintul de stradute din cartierul Alfama
este o marturie vie a ocuparii maure. In anul 1174 regele Alfonso Henriques a recucerit orasul de la arabi si a inceput
consolidarea unei noi identitati a regatului portughez, iar un secol mai tarziu
Lisboa a inlocuit Coimbra ca si capitala a regatului. Sec.15 si 16 au adus
perioada de varf a prosperitatii si infloririi orasului, fiindca epoca marilor
descoperiri geografice si a marilor calatorii nautice care au adus regatului
portughez suprematia navala, iar Lisabonei puterea stategica asupra rutelor de
comert. In Noiembrie 1755 un mare cutremur a devastat orasul si a ucis peste
60.000 de oameni. Marchizul de Pombal, secretarul de stat al regelui Jose I si
un mare admirator al Iluminismului, a reconstruit orasul aproape de la zero,
aplicand noi planuri de urbanism, care mai tarziu au fost adoptate in toata
Europa, iar arhitectura de astazi a orasului, cu forma rectangulara a strazilor
si uniformitatea cladirilor, este cea caracteristica planurilor de
reconstructie a lui Pombal, a carui statuie am admirat-o si noi, in Praca Marques de Pombal, la 2 pasi de
hotelul nostru.
In
turul nostru am stabatut cartierul Baixa,
pe Avenida da Liberdade, poate cel
mai frumos bulevard al orasului, marginit de stejari seculari si decorat cu
statui si fantani, pana in Praca do
Rossio. Aceasta este considerata inima Lisabonei, punct de intalnire pentru
localnici si vizitatori. Squarul se numeste Dom Pedro IV, dupa primul rege
constitutional al tarii si este marginit pe de o parte de marele Teatru National D.Maria II, o frumoasa
cladire neoclasica care a fost insa sediul Inchizitiei, iar pe alta parte de Estacao Rossio, gara centrala, o foarte
frumoasa cladire cu o arhitectura care a devenit un exemplu al stilului
neo-Manuelin, popular la sfarsitul sec.19.
Imediat
langa O Rossio, este Placa da Figueira,
placata cu marmura si dominata de statuia ecvestra a regelui Joao I, primul rege al dinastiei Avis.
De aici pleaca 5 stradute paralele din care Rua Augusta este doar pietonala, cu
nenumrate baruri, cafenele si mici restaurante, precum si cu nenumarati artisti
care-si expun lucrarile in strada, si toate 5 stradutele fac legatura cu
impozanta Praca do Comercio. Aceasta
este un squar imens, marginit de Palacio
National, reconstruit dupa 1755 si dominat de imensa statuie ecvestra a
regelui Jose I. Partea nordica a squarului este marginita de o cladire cu
portaluri si cu un mare Arc de Triumf,
construit in stil Louis XIV, iar sudul este deschis catre fluviul Tagus,
printr-o foarte inspirata scara de piatra monumentala, marginita de coloane
venetiene, unde de fapt este si una din Estacao Fluvial, pentru pasageri.
|
O Rossio |
|
Teatrul National D. Maria II |
|
Praca o Rossio |
|
Praca Dom Pedro IV |
|
Manastirea Carmelitelor |
|
Praca da Figueira |
|
detalii O Rossio |
|
Parcul Eduardo VII |
|
Arcul de Triumf vazut de pe Rua Augusta |
|
Palatul National din Praca do Comercio |
|
Statuia lui Jose I |
|
Podul 25 Abril |
|
Cristo Rei |
|
Coloanele venetiene de la capatul Praca do Commercio |
Privind
cu fata la fluviu, in dreapta se intinde cartierul Bairo Alto, iar la stanga incepe cartierul Alfama. Aici, in fata fluviului, periplul nostru pentru prima zi in
Lisabona s-a incheiat si ne-am intors la hotel. A doua zi am inceput vizita cu
cartierul Bairo Alto. Acesta, cu o succesiune de stradute in trepte, a fost
lasat practic neatins de cutremur si pastreaza multe cladiri vechi, e adevarat
multe si lasate in paragina, dar totusi pitoresti si aici este centrul vietii
de noapte a orasului, unde in nenumarate baruri, se asculta live traditionala
si sentimentala muzica Fado. Cel mai usor mod de a trece de la un nivel la
altul al strazilor in panta, este sa urci cu liftul, aici gasindu-se mai multe:
Santa Justa, Elevador da Gloria, sau Elevador da Bica. Chiar langa primul se
inalta Manastirea O Carmo (a
maicutelor Carmelite), considerata cel mai bun exemplu de arhitectura gotica in
Lisabona. Am admirat-o doar la exterior, fiindca aveam multe alte obiective de
atins. Insa ne-am oprit sa vedem Basilica
da Estrela, o frumoasa constructie in stil rococo, cu o fatada impunatoare
cu 2 turnuri si un dom circular. In apropiere este Palacio das Necessidades, resedinta oficiala a regilor portughezi
pana la momentul abolirii monarhiei, precum si Museu National Arte Antiga, dar efectiv nu am avut timp pentru ele.
Nu am avut timp nici pentru Palacio
National da Ajuda din mijlocul Parcului Tapada de Ajuda, nici de gradina
Botanica, nici de Planetarium sau de Muzeul Maritim, si nici chiar de Centrul
Cultural Belem chiar daca toate erau practic unul langa altul.
Ne-am
dus insa sa admiram monumentala Mosteiro
dos Jeronimos, o manastire capodopera a artei Manueline. A fost construita
la inceputul sec.16 folosindu-se o parte din colosala comoara adusa de Vasco da
Gama din expeditiile sale. Stilul arhitectonic Manuelin, care a aparut in
timpul domniei lui Manuel I (de unde si numele) este cel mai popular stil
arhitectonic al Portugaliei. Face trecerea de la gotic la stilul renascentist
si se caracterizeaza prin bogatele ornamente dantelate, insiprate navigatorilor
portughezi din nenumaratele locuri de debarcare ale expeditiilor lor.Manastirea
face parte din anul 1983 din patrimoniul universal UNESCO si are fatada
decorata cu un enorm portal cu basoreliefuri ilustrand scene din viata
Sfantului Hieronimous. Interiorul, sustinut pe stalpi decorati in acelasi stil
Manuelin, nu are nimic in comun cu o clasica basilica gotica, ci este plin de
lumina si culoare, din cauza vitraliilor si decoratiilor. Manastirea
adaposteste mormintele marelui navigator Vasco da Gama si al poetului Luis de
Camoes, autorul Lusiadelor. Curtea interioara, decorata si ea cu la fel de
multa exuberanta si fantezie ca si fatada, se face remarcata prin faptul ca nu are
doua coloane identice, iar arcadele sunt si ele decorate cu motive florale si
religioase. Aripa de vest a manastirii adaposteste Muzeul de Etnologie si Arheologie, pe care noi nu l-am vazut, dar
pe care-l recomand calduros celor pasionati de cultura antica, africana si de metale
pretioase.
|
Manastirea Jeronimos |
|
Mormantul lui Vasco da Gama |
|
Mormantul lui Luis de Camoes |
De
aici am mai mers cateva sute de metri, am trecut pe langa monumentul Padrao dos Descobrimentos, inalt de 52
de m.care-l reprezinta pe Printul Henric Navigatorul, impreuna cu alti 21
navigatori celebri, care au inceput seria descoperirilor geografice. Am mai mers
inca putin pana la Turnul Belem. Turnul
a fost construit in mijlocul fluviului Tejo, intre anii 1515-1521, cu scopul de
a controla accesul corabiilor in oras. La ceva vreme de la constructia lui, in
timpul ocupatiei spaniole, turnul a devenit inchisoare, putandu-se si acum
vizita fostele celule. Bastionul are o baza hexagonala cu cate o turela
circulara in fiecare din cele 6 colturi si cu un turn patrulater dispus pe
patru etaje. Este si el pe lista patromoniului universal UNESCO, tot din 1983.
Noi l-am vizitat in liniste, am vazut toate cele 4 etaje si pot spune ca este
cu adevarat impunator, cu decoratii minunate, excelent pastrate si cu o terasa
superioara de unde se poate vedea o panorama superba asupra fluviului si asupra
orasului.
|
Turnul Belem |
Plecand
de aici, am facut cateva poze Podului 25
Abril, construit in 1966 de aceeasi companie care a construit si Golden
Gate si Bay Bridges din San Francisco-astfel incat similitudini se pot gasi
usor intre cele 3 poduri- care asigura accesul catre plajele Caparica, extrem
de aglomerate vara din cate am inteles. Pe malul sus al fluviului, chiar la
capatul podului, se inalta monumentul Cristo
Rei, de 28m inaltime, pe un piedestal de 82m, replica celui din Rio de
Janeiro.
Dupa
o cina luata intr-un mic restaurant stradal din Bairo Alto, am plecat catre cartierul Alfama, cu gand sa urcam pana
la Castelo de San Jorge. Alfama este cel mai vechi cartier al Lisabonei, inca
de pe vremea vizigitilor si este practic un labirint de stradute inguste, mici
sqaruri, multe scari si cu vechi cladiri cu fatadele viu decorate cu faianta
colorata. Odata bogat in fantani cu apa fierbinte, maurii l-au numit “al-hamma”
insemnand apa calda si de aici numele cartierului. Aici se gasesc multe mici
restaurante si taverne si pescarii dar si multe mici ateliere mestesugaresti,
dar ce mi-a placut cel mai mult aici este ca acest cartier este colorat, viu si
exprem de reprezentativ pentru Lisabona. Unii spun ca aici muzica Fado isi
gaseste maximul de expresivitate si chiar se auzea Fado prin usile deschise ale
multor pescarii.La iesirea de pe o straduta am gasit impunatoarea catedrala Se. Cu aspectul unei
adevarate fortarete, construita la mijlocul sec.12 in stil gotic si romanesque,
dupa ce trupele lui Alfonso Henriques au eliberat orasul de sub dominatia
Maurilor. Nu am intrat in catedrala, ne-am multumit doar sa-i admiram turnurile
exterioare si sa ne minunam de cat de masiva si veche este.
Am
urcat din greu multele trepte pana in varful dealului unde troneaza Castelul San Jorge, care e recunoscut
drept monumentul emblematic al orasului. Valoarea strategica a acestui deal a
fost recunoscuta de romani care au construit aici primele ziduri care au fost
intarite ulterior de Mauri. Dupa recucerirea de catre crestini, castelul a servit
drept resedinta regala pana in sec.15, aici construindu-se un nou palat.
Diversele consolidari, adaugiri si diversele stiluri arhitectonice dau
castelului un sarm aparte, unele din turnuri si bastioane fiind perfect
conservate si deschise vizitatorilor. Ne-am petrecut toata dupa-amiaza vizitand
nenumaratele terase si incaperi ale castelului, precum si minunata gradina
interioara cu fantani arteziene si pauni care se plimbau nestingheriti printre
vizitatori.
|
Straduta in Alfama |
|
Intrarea in Castelo San Jorge |
|
una din terasele castelului |
Tarziu
dupa-amiaza am luat un troleibus cu destinatia Gare do Oriente, principalul nod
feroviar al orasului si punctul terminus al calatoriei noastre. Pe mai multe
sute de metri la iesirea din gara se intinde Parque das Nacoes, cu cladirea unde a fost adapostita Expozitia Universala
in 1998 si de unde incepe Podul Vasco da
Gama, lung de 16 km, foarte modern si cu aspect futuristic. Destinatia
noastra aici a fost Ocenario de Lisboa,
construit si el tot cu ocazia Expozitiei Universale din 1998, unul din cele mai
mare din lume si care adaposteste multe specii de pesti si vietati marine.
Vizita aici a fost o incantare, am vazut o succesiune de aqvarii, am asistat la
un episod de hranire a rechinilor si am vazut live cum se dresau cativa
delfini.
Tarziu
seara ne-am intors la hotel, cu un oarecare regret ca nu am avut mai mult timp
de descoperit mai multe din atractiile acestui splendid
oras care este Lisabona.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu