Celuk- Mas- Pura Tirta Empul- Kintamani-vulcanul Batur-Pura
Besakih- Semara Pura
Asteptasem cu multa nerabdare aceasta zi. Era ziua
cand agentia din Bali a organizat catorva doritori o excursie in centrul si
estul insulei. Dimineata devreme, Raka ne-a preluat de la hotel si ne-a dat
intinerarul excursiei. Vazand harta cu locurile de vizitat incercuite, am stiu
pe loc ca ne astepta o zi lunga si probabil fara opriri pentru masa pe traseu,
asa ca am dat fuga pana la market-ul din fata hotelului de unde am cumparat
cateva gustari (biscuiti, stiksuri si alte cateva chestii de rontait) care
ne-au prins tare bine. Ziua a fost intr-adevar plina iar la hotel inapoi am
ajuns undeva in jur de 10 noaptea. Multe persoane care initial se anuntasera
dornici de excursie, cand au vazut traseul plin, au preferat sa renunte si sa
stea la plaja, dar pentru noi, excursia asta a fost intr-adevar deosebita,
pentru ca am reusit sa vedem un Bali mai real si mai veritabil decat cel frumos
ambalat si vandut ca si pachet turistic.
Asadar am plecat de la hotel la ora 9 si ne-a indreptat
prin traficul la fel de oribil, catre Celuk- centrul argintarilor si
bijutierilor din Bali.
Nu a fost timp sa oprim nicaieri pana la Celuk, doar
am traversat Batubulan, un sat care
se intinde pe aproape 2 km si special prin multimea magazinelor care vand
sculpturi in piatra. Reprezinta tot felul de personaje din cultura balineza:
dragoni, zeite, demoni si eroi si sunt vandute apoi templelor din toata insula
ba chiar si localnicilor mai instariti care le folosesc la decorarea templelor
domestice, sau proprietarilor de hoteluri si restaurante. Comertul este
infloritor in Batubulan, mai ales ca si multi turisti opresc aici pentru a
cumpara diverse figurine sculptate in piatra.
Prima noastra oprire a fost la Celuk, un mic sat care a devenit centru artei prelucrarii metalelor
si pietrelor pretioase in insula. Si prin urmare, si oamenii care detin
atelierele de bijuterii de aici sunt oameni instariti, cu case frumoase si cu
gradini de vis. Sunt nenumarate ateliere de bijuterii in Celuk dar putine
totusi primesc vizitatori in numar mare. Am vizitat si noi unul din acestea,
care avea o expozitie de prezentare chiar la intrare, unde totusi nu aveau
expuse cele mai pretioase lucruri. M-a impresionat gradina superba decorata
functional cu diverse piese din argint(pana si cuiele care legau scandurile de
la poduri erau mici piese din argint minunat lucrate), apoi atelierele unde am
vazut live cum un grup de 20-30 de oameni lucrau metalele pretioase si unde(cel
putin asa mi s-a parut mie) securitatea nu era cine stie ce, si mai apoi marele
magazin unde erau expuse nu numai bijuterii superbe din aur, argint, platina,
pietre pretioase, perle, fildes, jad sau onix, ci si diferite piese de
mobilier, vesela sau diverse decoratiuni, minunat decorate si lucrate manual si
incrustate cu pietre pretioase. Preturile aici erau fixe si nu erau deloc mici,
dar era unul din putinele locuri unde se acceptau carduri de credit, asa ca nu
am rezistat tentatiei si mi-am cumparat un inel din argint sub forma de coral
marin, minunat lucrat si cu totul deosebit.
Am parasit Celuk cu oaresce parere de rau, admirand
casele pierdute prin marile gradini minunat aranjate si ingrijite si ne-am
indreptat catre Mas, pe drumul catre Ubud.
Magazinul de bijuterii din Celuk |
Mas este
un satuc mult mai mic si mult mai sarac decat Celuk. Ocupatia locuitorilor de
aici sunt sculptatul si prelucratul lemnului. Aici ne-am oprit la un astfel de
atelier care avea si un ditamai magazin de prezentare. Ni s-au aratat esentele
de lemn de santal, tec, bambus, abanos si radacina de mangrove. Am fost sincer
impresionata cand am vazut ce pot face oamenii aceia dintr-o bucata de lemn, cu
o unealta simpla din fier si putin smirghel sau lac. Adevarate statui din lemn,
masti, mobila sculptata si diferite obiecte de décor. Aici am aflat ca exista
peste 1500 de specii de bambus in Bali si ca bambusul poate sa creasca pana la
o inaltime de 35 metri intr-un singur sezon. Exista si o conferinta a
bambusului care are loc anual in Bali, dar nu am fost curioasa sa aflu ce se
dezbate la aceasta conferinta. Cert este ca oamenii aceia mi-am parut foarte
mandri de meseria lor pe care o executau la fel cum invatasera de la parintii
lor.Erau atat de multe lucruri frumoase acolo dar din pacate voluminoase si
greu de transportat, asa incat nu m-am putut hotara sa cumpar nimic.
Drumul nostru a continuat spre Ubud, al doilea mare
oras al Bali-ului, dupa Denpasar. Nu am intrat insa in Ubud pentru ca nu ne-ar
fi ajuns nici macar 2-3 zile sa vizitam tot ce are de oferit. Ma multumesc doar
sa spun ca Ubud-ul este centrul artistic al Bali-ului, al artizanatelor de materiale,
haine, pictura, sculptura, centru de muzica traditionala si dans si multe
altele.
Noi insa am mers mai departe si ne-am oprit la
templul Pura Tirta Empul.
Este si el unul din cele 7 temple sacre ale
Bali-ului si noi l-am gasit plin de pelerini. Exista o legenda care spune ca in
jurul anului 1000 e.n. (mai exact in 962) a fost gasita aici o piatra
inscriptionata ntr-o scriere veche. Oamenii au considerat piatra drept sacra si
an de an, in timpul lunii pline din luna a 4-a balineza (septembrie-octombrie,
dupa calendarul nostru), localnicii obisnuiesc sa “imbaieze” piatra in izvorul
de la acest templu in timpul unui adevarat ritual efectuat pentru “curatare”
spirituala dar si pur si simplu pentru igiena corporala. In jurul anului 1900,
s-a reusit descifrarea scrierilor de pe piatra, care povesteau exact ritualul
de imbaiere, ceea ce satenii faceau deja de aproape 1000 de ani. Despre templul
Pura Tirta Empul (apa care bolboroseste) localnicii cred ca a fost creeat de
insusi zeul Indra care a coborat pe pamant ca sa creeze elixirul vietii vesnice
ca sa-si invie razboinicii sai morti. Templul este o insiruire de bazine, iar
locul principal de imbaiere a fost construit in sec.10 si se spune ca apele de
aici au proprietati curative. Fiecare bazin are o alta functionalitate iar
imbaierea aici se face numai respectand anumite ritaluri. Bazinele sunt
alimentate dintr-o singura sursa, un mare bazin de unde, de sub un pat de alge,
izvoraste apa despre care se zice ca are proprietati miraculoase. Nu stiu daca
s-au facut studii despre proprietatile apei de aici, dar cert este ca am vazut
o armata de oameni, din foarte multe tari, care separat pe sexe si varste, stateau
la coada la imbaierea ritualica. Cred ca conditia este sa fii totusi budist,
pentru toti spuneau incantatii, mister pentru profani ca noi. Imbaierea se face
pentru barbati imbracati doar in niste pantaloni care seamana cu izmenele iar
pentru femei imbracate cu un fel de haina lunga care le acoperea dar le lasa
umerii goi. Dupa rugaciunea ritualica, intrau in bazin, si se postau sub sursa
de apa care le cadea pur si simplu in cap si stateau asa minute in sir. Nu mai
spun ca apa era rece ca gheata si nimeni, nici cel care statea sub izvor si
nici cei care asteptau cuminti la coada, in apa pana la brau, nu scoteau nici
un sunet.
Eu am avut tupeul sa fac echilibristica pe marginea
unui bazin ca sa ajung la sursa de apa si sa pun putin intr-o sticla de
plastic. Eram doar curioasa sa o gust. Cert este ca japonezul care statea stoic
sub jetul de apa m-a privit ingaduitor si s-a dat putin intr-o parte ca sa pot
sa-mi umplu sticla. I-am spus “Arigato” impreunandu-mi mainile si inclinandu-ma
respectuos, si m-a salutat si el. In urma mea, in drum spre iesire, am vazut si
alti temerari non-budisti care incercau sa-mi imite exemplul, dar nu am stat sa
vad ce succes au avut, pentru ca eram curioasa sa gust apa. Era intr-adevar
foarte buna la gust si impresie sau nu, am avut o stare energetica foarte buna
pentru tot restul zilei.
Dupa experienta minunata de la templul Tirta Empul,
drumul nostru a continuat spre nord, spre satul Kintamani. In drum ne-am oprit
pentru un scurt popas, intr-o gradina cu mirodenii. O experienta unica, pentru
ca aici am vazut plantatii de ginseng, ceai verde, lemon grass, ghimpir, scortisoara,
vanilie si mai ales cacao si cafea. Am vazut cafeaua cum se prepara in mai
multe stadii si mai ales am avut ocazia sa vedem celebra maimutica civeta,
animal nocturn de altfel, care mananca boabe de cafea, iar enzimele din
stomacul ei “imbalsameaza” boabele intr-un fel unic. Defecate apoi, boabele
sunt adunate cu grija, si prelucrate in ceea ce se numeste “kopi luwak”, una
dintre cele mai scumpe si gustease cafele din lume. Am stat aici sa degustam
mai multe feluri de ceaiuri, cacao si celebra cafea (doar sa spun ca 1kg din
cafeaua asta costa 800 usd), apoi am cumparat tot ce am poftit din magazinasul
fermei, adica ceaiuri, vanilie, cacao si cafea bio.
maimutica civita |
Kintamani se
afla la o altitudine de 1200m iar aerul de aici este extrem de curat si
persista o minunata racoare, foarte diferita fata de aerul inabusitor,
fierbinte si umed din restul insulei.
Aici, la poalele vulcanului Batur (1717m), a luat
nastere o foarte infloritoare afacere de escalada si catarare, pentru ca
vulcanul, activ dealtfel, este cam singurul care este practicabil si nu e prea
inalt. Se obisnuieste ca calatorii temerari sa pleace de aici pe la ora 2
noaptea iar escalada dureaza in medie 4 ore, asa ca la rasaritul soarelui, in
jur de ora 6, sa afla pe varful vulcanului, langa crater. Rasaritul soarelui
vazut de aici fiind o feerie rar intalnita. Se recomanda totusi ca catararea sa
se faca in grup organizat si cu ghid si mai ales calatorii sa aibe echipament
adecvat. Mie mi-au ars talpile sa facem si noi excursia asta, dar din pacate nu
a fost deloc timp pentru asa ceva, iar una din doamnele din grupul nostru m-a
consolat spunandu-mi ca “lasa Dana, te mai intorci tu pe aici si primul lucru
pe care ai sa-l faci va fi sa escaladezi vulcanul”. Asa ca m-am multumit cu mai
multe poze, cu vulcanii Batur si Abang (2153m) pe fundal. Mai trebuie sa spun ca
aici este si lacul Batur, lacurile
de munte din Bali avand o importanta cruciala pentru insula, deoarece aduna apa
de la ploile ecuatoriale, care se scurge de pe versantii muntosi astfel incat
insula nu se inunda niciodata, asa cum se intampla in Jawa sau mai rau in
Thailanda, de exemplu, iar in timpul sezoanelor secetoase, apa de aici serveste
pentru consum dar si pentru irigatiile din agricultura, un sistem ingenios de
mici canale impanzind insula. Si mai trebuie sa spun ca, sus pe munte, cam la
distanta de 1 ora de mers pe jos, se afla si templul Kintamani, foarte vizitat
dealtfel, dar nici pentru el nu a fost timp, asa ca am pornit din nou la drum,
spre principala noastra destinatie din aceea zi.
Vulcanul Batur |
Lacul Batur |
Pura Besakih sau
Mother Temple of Besakih cum o sa-l gasiti pe hartile turistice este unul din
simbolurile Bali-ului. Numele lui este asociat cu Gunung Agung, spiritul muntelui Agung, cel mai inalt vulcan al
insulei( 3142m), la poalele cui se afla templul. Legenda zice ca zeitatile au
facut muntii pentru tronurile lor, iar aici au plasat cel mai inalt varf. Drept
urmare toate templele din Bali au un altar dedicat lui Gunung Agung si chiar si
ofrandele zilnice au forma de munte in semn de admiratie si venerare a acestui
munte considerat sfant.
Templul mama Besakih a luat nastere in sec.8 si
legenda spune ca aici, ingropat sub prima terasa a templului zac 5 metale/lucruri
pretioase (aur, argint, cupru, diamant si platina) jertfa unui calugar pelerin
care a ‘prevestit’ ca astfel templul va fi protejat. Legenda sau nu, templul a
supravietuit si timp de 1000 de ani aici s-au construit peste 30 de temple
publice cu peste sute de altare. O eruptie a vulcanului Agung a aruncat pe
versantii muntelui o coloana de 7 km de lava, distrugand totul in cale, dar, ca
prin minune, templul Besakih a fost ocolit, ceea ce a intarit legenda cum ca
atata vreme cat sub templu raman ingropate metalele rare, templul va
supravietui.
Complexul este o imensitate intinsa pe mai bine de
500.000mp. De la terasa de la baza se urca pe multe trepte spre portile
ritualice. Dar non-hindusii nu pot urca pe aici ci sunt indrumati sa urce
scarile periferice, care duc in acelasi loc. Le-am urcat si noi, nu inainte de
la lua de la intrare nelipsitul sarong, pana la templul ultim, cel mai inalt
numit Pura Penataran Agung.
Inauntru, dupa mai multe randuri de porti, se afla o curte interioara cu trei
altare dedicate zeitatii supreme tridimensionale: Brahma, Vishnu si Shiva. Vizitatorii
nu sunt admisi in aceste altare dar curtea interioara este accesibila si se
poate fotografia, cu conditia ca in acel moment sa nu existe o ceremonie in
curs. Am aflat ca, in timpul festivalelor, altarele sunt decorata in trei
culori considerate sacre: rosu- simbolizand lava vulcanului asociata cu Brahma
creatorul, albul simbolizand lumina asociata cu Vishnu protectorul si negrul-
simbolizand si abisul apei si adancul pamantului, asociate lui Shiva
distrugatorul, aceasta din urma fiind distrugerea pentru o noua renastere.
Vizitarea complexului este extrem de obositoare, pe
de o parte din cauza nenumaratelor scari, pe de alta parte din cauza
distantelor mari dintre altare si temple. Deoarece vizita noastra se prelungea,
aici ne-a prins asfintitul dar si o ploaie care ne-a facut sa alergam la
propriu inapoi la microbuz si care ne-a obligat sa renuntam la obisnuitul popas
pentru toaleta si suveniruri.
Complexul Besakih |
Terasa de jos de la Besakih |
Doamnele din Romania pe terasa superioara de la Besakih |
cele 3 altare supreme |
Destinatia finala a zilei a fost Semara Pura, sau KlungKung. Este un
oras care are un loc special in istoria si cultura insulei Bali. De aici din
fostul regat KlungKung a pornit stilul muzical, teatrul si dansul traditional
balinez de astazi. Capitala regatului a fost mutata la Semarapura in 1710 si
atunci s-a construit aici palatul regal, care insa a fost distrus din temelii
in timpul puputan-ului (luptei) din 1908 de catre olandezi. Din vechiul complex
regal a ramas poarta principala care acum se afla in complexul Taman Gili, care cuprinde o gradina
superba, pavilionul Kerta Gosa, pe
tavanul careia sunt pictate scene din Mahabharata, pavilionul plutitor Bale Kambang, construit in mijlocul
lacului ca loc de recreere pentru familia regala, precum si pavilionul central
care cuprinde un mic muzeu si un punct de informare turistica. Cand Indonezia
afost declarata republica, in 1945, regele local si-a pierdut puterea
administrativa, dar totusi familiei regale i-a ramas o avere considerabila
pentru a construi chiar vis-à-vis un nou palat, regele avand acum doar puteri
onorifice, ca toti alti regi locali din insulele indoneziene.
pavilionul plutitor |
Excursia noastra s-a terminat exact asa cum
prevazusem, in jur de ora 10 seara, cand am ajuns inapoi la hotelul nostru din
Benoa, morti de foame si oboseala. Un dus, cina la lumina lumanarilor si pe
fundalul orchestrei de la hotel si putin inot in piscina luminata feeric m-au
pus pe picioare numai bine pentru o noua excursie, in ziua urmatoare…
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu