M-am gandit de mai multe ori cum ar fi mai bine sa
scriu despre Bali, dar fiindca nu am gasit reteta magica ma voi multumi pur si
simplu sa descriu fiecare zi petrecuta pe insula Zeilor, cu bune si cu rele,
exact asa cum am trait-o.
Asa cum ziceam in postul trecut, in prima zi
petrecuta in Bali am facut un tur al locului si apoi, din motive de reflux am
zacut la piscina fara nici un gand sa ma misc de acolo pana dupa amiaza, cand
fluxul ar fi umplut la loc cu apa plaja din fata hotelului. Ceea ce s-a
intamplat pe la ora trei dupa-amiaza, asa ca am putut sa inot in voie si sa
“gust” din apa sarata a Oceanului Indian. Pe la ora 4, una din doamnele din
grupul nostru, care facea plaja pe langa noi, ne-a incitat pentru o excursie la
Uluwatu. Si asta pentru ca, spunea ea, nu-i deloc departe, ca sa mergem,
vizitam si sa ne si intoarcem la timp pentru cina, ne-a convins sa dam o raita
pana acolo. Zis si facut: personalul de la receptie a aranjat in 10 minute pentru
o masina privata cu 6 locuri (cati doritori eram), cu sofer vorbitor de engleza,
si am negociat si pretul cam la 10 dolari de caciula, iar masina a venit atat
de repede incat abia am avut timp sa facem un dus si sa tragem pe noi alte
haine. Am inteles apoi si ce era cu atata graba…
Deh, distanta din Benoa pana la Uluwatu nu-i cine
stie ce, nici macar 30 km,dar cu traficul infernal si mai ales cu viteza nu mai
mare de 20km/h, am facut mai bine de o ora pana in parcarea de la templu.
Templul Uluwatu este situat in extremitatea vestica
a peninsulei Bukit Badung si este cel mai sud-vestic punct al Bali-ului.
Templul este cocotat pe un promotoriu stancos inalt de 100 m care se infinge in
ocean. Coborarea directa de pe promotoriu prin acest loc este sinucidere
curata, dar chiar si asa am vazut cativa surferi care infruntau valurile
imense. Soferul nostru ne-a zis ca numai surferii extrem de experimentati se
incumeta sa vina aici si uitandu-ma in jos la valurile amenintatoare care se
spargeau cu o incredibila viteza de promotoriu, i-am dat dreptate.
De fapt, denumirea exacta a templului este Pura Luhur Uluwatu, pura insemnand “casa
pentru Dumnezeu”. Templul de aici dateaza din sec.16 si este unul din “Sad
Kahyangan” adica unul din “cele 6 temple ale lumii”, adica unul din cele 6 unde
se inchina toti balinezii.
Trebuie sa fac o paranteza si sa explic ca balinezii
au mai multe feluri de temple: in primul rand fiecare casa balineza are un
templu al ei, un loc unde se construiesc altare si este venerat ca si loc sfant
al casei, unde se aduc ofrande si se roaga, ceva similar cu zona cu icoane din
fiecare casa crestineasca de la noi. Diferenta este ca “templul casei” este
afara si ca ocupa cel mai mare loc din curtea acesteia, iar pe cat este familia
mai instarita, pe atat templul este mai mare si mai aratos. Apoi exista “templul
satului”, un templu mai mare, ca un fel de biserica de cartier/a satului, unde
balinezii se roaga nu neaparat in fiecare zi, dar la diverse evenimente. Apoi
urmeaza la rand “templul regiunii”, temple mari, unde vin la rugaciune balinezi
din mai multe sate in zile de sarbatoare. Iar apoi sunt cele 6 temple supreme,
cele de mai sus, “Templele Lumii”, unde in anumite zile sfinte vin balinezii din
toata insula pentru rugaciune, ca intr-un fel de pelerinaj. Mai trebuie sa spun
ca toate aceste temple au o anumita orientare, catre munte, care semnifica
viata, catre mare, care semnifica moartea, sau catre un vulcan si semnifica
transformarea.
Templul Uluwatu a fost ctitorit de preotul jawanez
Danghyang Nirartha si este locul unde acesta a atins iluminarea. Sanctuarul
interior numit jeroan, este inchis pentru non-hindusi dar se poate fotografia
dintr-o parte. Pana la templu se urca pe o carare ingusta, cu sute de trepte,
care traverseaza o mica jungla unde maimute curioase se itesc la tot pasul. Ni
s-a atras atentia ca unele sunt chiar agresive si se agata de genti sau
ochelari, dar nu am patit nimic de genul asta, chiar daca, la un moment dat, pe
carare a aparut o mamica maimutica, cu puiul agatat de ea, care nu a vrut neam
sa se dea la o parte din drum pana cand cineva nu a induplecat-o cu o banana.
Gandioase sunt insa peisajele, de sus, de pe
promotoriu, oceanul si recifele se vad in toata salbaticia si maretia lor. Sus,
la templu abia am avut loc sa ne miscam printre marea de vizitatori, asa ca
greu am putut face o poza fara un strain in cadru.
|
Aleea care traverseaza Jungla Maimutelor |
|
Promotoriul de la Uluwatu |
|
Altarul sacru de la Uluwatu |
|
Templul Uluwatu |
|
arena de Kecak |
|
ofranda inainte de spectacol |
|
apusul si inceputul Kecak |
|
Corul din 70 de barbati |
|
personajele Rama si Sitha |
|
apare cerbul auriu |
|
apare Ravana |
|
Ravana deghizat in batran orb |
|
o rapeste pe Sitha |
|
apare Garuda |
|
si Regele Maimutelor |
|
incepe incendiul |
|
scena finala |
|
impreuna cu doi din membrii corului Kecak |
|
si impreuna cu Sitha |
Ghidul nostru sofer ne tot zorea din urma pentru ca
excursia noastra cuprindea si bilete la Kecak Dance sau Dansul Focului, un
spectacol unic, care are loc in fiecare zi, aici sus pe promotoriu, putin mai
jos de templu, fix la ora amurgului.
Am ajuns taman la fix in arena unde se tinea
spectacolul, iar locuri nu am mai gasit decat sus, pe ultimul rand de banci din
lemn, dar tocmai bine ca si priveliste.
Kecak Dance face parte din patromoniul cultural
balinez si este unic in folclorul acestora pentru ca este o reprezentatie care
nu are loc pe muzica produsa de instrumente ci pe cea produsa de un cor format
din aproximativ 70 de barbati, care imita sunetele instrumentelor, si care creeaza
fundalul sonor cu propriile voci. Mai mult decat atat acestia fac parte din
spectacol pentru ca ei sunt si decorul si uneori chiar si personajele.
Kecak este adaptarea unui ritual antic numit
Sanghyang prin care se obisnuia sa se curete un sat in urma unei epidemii. In
cadrul ritualului se obisnuia ca doua fete tinere sa intre intr-o transa si sa
comunice cu spiritele pentru a afla sursa epidemiei si leacul acesteia.
Sanghyang era intotdeauna acompaniat de un cor de barbati care rosteau
incantatii exact in acelasi fel ca in Kecak. In egala masura Kecak incorporeaza
unele din episoadele epopeei hinduse Ramayana.
Pentru cine nu stie, Ramayana este o epopee lunga,
cu peste 50.000 de versete, dar numai unele din ele au fost incorporate in
Kecak. In esenta Ramayana este o poveste de dragoste, iar in Kecak este mult
adaptata pentru ca corul de 70 de barbati este si acompaniament vocal dar si
parte a actiunii fiind ba copacii din padure, ba discipolii lui Ravana, ba
cercul magic care o protejeaza pe Sitha, ba aliatii lui Garuda, armata
maimutelor, iar in final este ringul de foc, de unde si denumirea dansului.
In mare, povestea dansului este cam asa: Eroul Rama,
incarnarea lui Vishnu, vine pe pamant ca sa lupte cu demonul Ravana, regele din
Alengka (vechiul nume al Sri Lanka, Ceylon). Rama, fiind alungat din regatul
lui, traieste in padure, impreuna cu sotia lui Sitha si fratele sau Laksmana.
Ravana demonul se indragosteste de Sitha si face un plan sa o captureze. Pentru
a scapa de Rama si Laksmana, el il trimite pe unul din aliatii lui in padure,
deghizat intr-un cerb de aur, ca sa-i atraga pe cei doi la vanatoare. Si
intr-adevar, cei doi, atunci cand vad cerbul, pleaca sa-l vaneze, dar o inchid
pe Sitha intr-un cerc magic care sa o apere de dusmani. Apare Ravana care
incearca sa o rapeasca pe Sitha dar aceasta este protejata de cercul magic (care
este de fapt corul). Ravana pleaca dar se intoarce deghizat intr-un batran orb,
care ii cere Sithei putina apa. Aceasteia ii este mila de batran si scoate o
mana din cerc ca sa-i dea apa, iar Ravana o apuca de brat si o captureaza.
Sitha striga dupa ajutor, iar strigatele ei sunt auzite de pasarea magica
Garuda, mesagerul zeului Vishnu, care sare sa o ajute, dar vulturul este ranit
in lupta cu Ravana. Vulturul insa apuca sa-i spuna povestea rapirii lui Rama si
lui Laksmana, care pleaca imediat in cautarea Sithei. Ei sunt ajutati de Regele
armatei de maimute, pe care Rama il roaga sa zboare la Alengka si sa o anunte
pe Sitha ca ajutorul soseste. Scena se muta in Alengka, unde Sitha este tinuta
pazita de un demon. Apare Regele Maimutelor care-i da inelul lui Rama si-i spune
sa se pregateasca de evadare. Acesta scoate foc din palme si incendiaza
palatul, apoi se lupta cu demonii lui Ravana. Ravana se angajeaza in lupta finala
cu Rama si invins fiind, tot locul este cuprins de incendiu. In ultima scena
Sitha se reintoarce la Rama.
Trebuie doar sa mai zic ca scena incendiului are loc
odata cu apusul soarelui care coloreaza tot cerul si marea in rosu aprins, asa
ca toata lumea inconjuratoare (arena, cerul, marea si aerul) pare cuprinsa de
un foc urias, efectul spectacolului fiind desavarsit.
Nu mai trebuie sa mai zic ca dupa spectacol,
intuneric de-a binelea fiind, toate lumea s-a inghesuit sa faca poze cu
personajele, dar a meritat tot efortul pentru ca niciodata nu am vazut un alt
spectacol mai inedit ca acesta.
In final, drumul inapoi spre hotel l-am facut in mai
bine de 2 ore, cu nenumarate opriri in trafic si consolati de engleza
execrabila a soferului nostru, caruia totusi i-am multumit din toata inima
pentru explicatii, amabilitate si profesionalism.
Iar ca si concluzie, notati va rog Pura Uluwatu si Kecak Dance ca un prim “must see” pentru Bali.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu