Etichete

joi, 19 mai 2011

Praga- Revelion la Praga

Nu mai tin minte cum ne-am hotarat sa petrecem revelionul la Praga. Noi, adica eu si prietenii mei Corina si Sergiu. Corina si Sergiu, in trecut, formasera un cuplu. La sfarsit de 2005 nu mai erau impreuna, dar au reusit cumva sa ramana buni prieteni. Cu Corina mai fusesem impreuna in calatorii, ne cunosteam reciproc obiceiurile si pretentiile , Sergiu insa, in materie de co-echipier si coleg de camera, era o necunoscuta. Cel mai greu a fost sa gasim o camera tripla, asa cum ne doream cu totii, la un hotel de 4 stele, in centrul vechi. Restul (bilete de avion, zbor direct cu Czech Airlines) a fost usor de rezolvat.
Pe 30 decembrie pe la 8 dimineata am aterizat pe Ruzyne, aeroportul international din Praga. Plecasem din Bucuresti de la 8 grade C. cu plus, iar in Praga tocmai cazuse un strat subtirel de zapada. Capitanul avionului anuntase ca la sol sunt -1 grad, iar noi eram pregatiti cu haine si incaltari groase, dar chiar si asa frigul dar mai ales vantul care batea si ridica zapada, ne-a luat prin surprindere.
Drumul de la aeroport si pana la hotel a fost scurt. Poate si fiindca nu ne-a intrebat nimeni de sanatate la controlul de frontiera, bagajele le-am recuperat imediat, am sarit in taxi chiar din fata aeroportului, poate si fiindca soferul stia foarte bine hotelul, cert este ca in maxim 45 minute de la momentul aterizarii, am ajuns la hotel.
Simt nevoia sa scriu cateva cuvinte despre hotel, fiindca a fost unul dintre cele mai bune in care m-am cazat vreodata.
Hotelul Kampa din Praga face parte din lantul Best Western si are, pe merit, 4 stele. Isi are sediul într-o clădire renovată din secolul 17 şi este situat în centrul vechi al orasului, in districtul Malá Strana (Oraşul de Jos) din Praga, la aproximativ 10-15 minute distanta de mers pe jos pana la Podul Carol.
Camera noastra tripla a fost mare si spatioasa, baia un pic mai mica si tinand cont ca eram 3 insi, ne-am cam batut pe ea. Curat, elegant, personalul politicos si foarte de ajutor.
Principalul atu al hotelului este Restaurantul  ”Knight's Hall” cu tematică istorică si care este frumos decorat cu armuri si arme de epocă. Aici am luat micul dejun in fiecare dimineata si tot aici a fost organizata petrecerea de revelion.  In timpul micului dejun, un pianist canta live la pian.
Petrecerea de revelion organizata aici a fost colosala. Adica organizatorii au prezentat un foarte elaborat  spectacol  cu cavaleri medievali imbracati in costume de epoca si armuri, care s-au luptat cu sabiile si buzduganele pentru favorurile domnitelor. Iar respectivele domnite au dansat  si ele frumos costumate, mai multe dansuri pe muzica medievala, cu batiste colorate fluturande, cu faclii aprinse, iar in final toata lumea prezenta a dansat laolata cu cavalerii si domnitele. 
Exista si un bar micut si decorat si el cu gust cu panoplii cu arme de epoca, si cu un copac real care creste in mijlocul barului, ale carui ramuri ies afara prin acoperis. Barul are si o terasa partial acoperita si aici, la miezul noptii de revelion, s-a organizat un frumos foc de artificii.
Hotelul Kampa este amplasat langa Parcul Kampa, iar staţiile de tramvai Ujezd şi Helichova se află la 150 de metri distanţă şi oferă acces rapid la Castelul Praga şi în centrul vechi. Chiar vis a vis de hotel era un bistro-bar, unde am mancat de mai multe ori la preturi mai mult decat acceptabile si unde am mers de mai multe ori la bere.







In dimineata sosirii, nu am putut face check-in-ul pana la ora 12, asa ca noi am lasat bagajele la receptie si ne-am dus sa dam o raita de recunoastere prin oras, pana la pranz.
Tin sa zic in primul rand ca am degerat la propriu de frig. Un frig cumplit, care-ti trecea prin toate hainele si care te patrundea pana la piele. Nu-mi amintesc sa-mi fi fost la fel de frig in viata mea. Si asta nu neaparat din cauza gradelor nu cu mult sub zero ci din cauza unei combinatii nefericite de temperatura scazuta, umiditate si vant. Si fiindca si alti calatori care proveneau ca si noi din tari de mai din sud, care au experimentat si ei iarna pragheza, s-au plans de acelasi lucru, am tras concluzia ca senzatia noastra perpetua de frig, de care nu am scapat deloc cat am stat in Praga, nu-i o parere ci o certitudine.
Asa ca prima noastra oprire in Praga a fost intr-un mall, de unde si eu si Corina ne-am cumparat dresuri groase, pulovere zdravene de lana si mai ales niste manusi adevarate, care imi aminteau de manusile tricotate de bunica in copilarie. Si tot fiindca trebuia sa luam masuri zdravene si urgente contra frigului, ne-am oprit apoi sa mancam clatite si sa bem un vin fiert, la o terasa in aer liber, cu incalzitoare cu gaz sub copertina.
Terasele astea sunt foarte raspandite in Praga, (am vazut unele si in Viena, dar nu la fel de dese ca aici) dar mai ales extrem de utile, chiar daca nu-s deloc ieftine.
Dar mai intai si intai, cateva cuvinte despre oras…
Praga (sau Praha, in ceha) este situata pe cele 2 maluri ale raul Vltava, in centrul Boemiei.  Mai este supranumita si  “Orasul celor o suta de clopotnite”, “Orasul de aur”, sau” Parisul estului”.  Este orasul de origine a numeroase personalitati printre care: Einstein, Mozart, Kepler si bineinteles Kafka.
Din punct de vedere arhitectonic orasul vechi este compus dintr-un amalgam de cladiri gotice, baroce, renascentiste sau moderne iar istoria orasului este viu edificata in Centrul vechi tocmai prin diversitatea arhitecturala a cladirilor de aici.
Putini stiu ca de fapt orasul Praga de astazi a rezultat din unirea a 4 orase diferite, aparute in epoci diverse.
Primul oras a aparut prin anul 870, odata cu constructia Castelului Praga.
Praga medievala a luat nastere ca o adunatura de orasele si cateva asezari mai mici de mestesugari, comercianti si fermieri. Pentru a apara aceste mici asezari au fost construite fortificatii din piatra si asa a fost fondat orasul mic Praga (Mensi Mesto, mai tarziu numit Mala Strana) pe malul stang al raului Vlatava.
In anul 1330 a luat nastere si cel de-al treilea oras din Praga numit Hradcany, dar care era administrat tot de Castelul Praga.
Odata cu ascensiunea familiei Luxembourg, la putere si preluarea tronului Cehiei, s-au pus bazele Catedralei din Praga. Regii Cehiei au dezvoltat si transformat continuu orasul, Praga devenind un adevarat centru al spiritualitatii europene, dar si al comertului. In 1348 a luat nastere si cel de-al patrulea oras din Praga sub numele de Nove Mesto.
In 1583 Imparatul Rudolf al II-lea si-a stabilit resedinta in Castelul Praga si a facut din orasul Praga centrul politicii Europene, dar mai ales al artelor si stiintei. Toti artistii si oamenii de stiinta adusi in Praga pe vremea imparatului au facut ca orasul sa se dezvolte intr-u ritm fara precedent.  Moartea lui Rudolf al II-lea a marcat si sfarsitul celei mai infloritoare perioade din istoria orasului.
A urmat batalia de la Bila Hora in anul 1620, apoi Razboiul de Treizeci de Ani, si perioadele a doua cuceriri: cea saxona si cea suedeza. Orasul decazut de la statutul de capitala imperiala la un oras de provincie a traversat o perioada lunga de cadere economica.
Dupa Razboiul de Treizeci de Ani, importanta strategica a orasului Praga a crescut si a facut sa se construiasca fortificatii Baroce, care si-au dovedit utilitatea in perioadele ce au urmat: asediile franceze si cele prusace.
In anul 1744 din ordinul imparatului Iosef al II-lea, cele patru orase din Praga ce pana atunci fusesera separate, au fost unite intr-un singur oras. De aici incolo, se poate vorbi de un singur oras=Praha
Astazi, orasul modern Praga a stiut sa-si conserve Centrul istoric si obiectivele turistice, si cu cei 1.2 milioane locuitori ai sai, orasul este unul din cele mai vizitate de turisti din Europa.
Pentru o vizita care sa cuprinda cat de cat aproape toate punctele de interes, ar trebui alocate macar 4 zile. Noi le-am avut, chiar daca pe 1 ianuarie era inchis cam peste tot, am putut macar sa ne plimbam la pas prin Centrul Vechi si am avut timp sa ne intindem suficient de mult la cate un pranz sau cina sau sa stam in cate un bar, toropiti de caldura placuta, incercand nenumaratele sortimente de bere pragheza.
Nu pot sa dau nici un fel de informatii nici despre reteaua de transport public, fiindca noi nu am folosit-o deloc si nici despre autobuzele turistice (stiu doar ca exista) fiindca pur si simplu noi ne-am deplasat intotdeauna pe jos, avand marele avantaj a hotelului amplasat exact in proximitatea a tot ce era de vazut.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu