Etichete

sâmbătă, 22 octombrie 2011

Roma - ziua III-a. Terme si muzee

Pentru ziua asta chiar imi propusesem sa dorm mai mult. M-a trezit insa telefonul lui C., care suna de zor la ora 6 dimineata (7 ora noastra). Furnizori, niste clienti si apoi niste soferi care aveau nevoie de nu stiu ce lamuriri. Chiar daca m-am incapatanat sa zac in pat, cu patura trasa peste cap, telefonul lui mi-a alungat rapid pana si ultima clipa de somn, asa ca nu am avut ce altceva mai bun sa fac decat sa ma scol, sa ma spal sa ma imbrac si sa cobor si eu la micul dejun. C. era si acolo cu telefonul la ureche, asa ca eu m-am dus pe terasa sa-mi beau ceasca de cappuccino cu Mario, care-mi spunea ca vorbesc italiana la fel ca “fianzzata” lui, de loc din Pitesti! N-am inteles daca asta insemna ca vorbesc bine sau rau, dar ne-am continuat conversatia el spunandu-mi ce parere buna are despre romani, ca-s foarte muncitori si seriosi (mai putin tiganii) si apoi spunandu-mi cat de indragostit este de orasul lui si ca nu se poate imagina traind in alta parte.
Intr-un final C. a terminat cu vorbitul la telefon si am plecat sa vedem Termele lui Caracalla.   
Aici am ajuns mergand cu metroul pana la statia Circus Maximus, apoi pana la poalele colinei Aventin inca putin pe jos. Chiar si la ora aia matinala, inauntru erau déjà cateva grupuri de vizitatori, din care un mare grup de copii, veniti cu scoala si cu profesorii (din cate am inteles eu era vorba de o ora de istorie in aer liber, o foarte buna idée.) Termele au fost construite din initiativa lui Severus Septimus intre anii 212 si 217 d. H., dar inaugurate de Caracalla si erau un magnific complex imperial, care se intindea pe 11 ha. Erau alimentate de o cisterna uriasa sapata in deal, inconjurate de gradini magnifice si incercuite de un imens zid de peste 300 de m. Termele nu erau numai niste bai publice ci cuprindeau si spatii unde se desfasurau diverse sporturi, biblioteci, sali de masaj sau sali pt examene medicale ba chiar si o biserica. Toate acestea faceau ca locul sa fie extrem de frecventat pentru placeri sau pentru afaceri. Important este sa urmezi sagetile care-ti indica directia vizitei si astfel se intra prin vechiul vestibul direct in apodyterium (sala de schimb) in dreapta, apoi in gymnasium. De aici se vede o usa care descopera 4 piscine care functionau cu apa incalzita. De aici se trece in calidarium si apoi in alt gymnasium unde se pastreaza inca aproape intacte mozaicuri superbe.  
Pe mine m-au impresionat zidurile gigantice pe care trecerea timpului nu a reusit sa le culce la pamant si gradina superba. Cel putin, chiar daca nu sunteti pasionati de arheologie, este totusi o idée sa veniti aici ca sa va plimbati prin minunata gradina, mai ales cand afara este canicula.

Urmatorul obiectiv pe lista noastra erau Termele lui Diocletian.  Nu as fi fost chiar atat de curioasa sa le vizitez, mai ales ca le vazusem déjà pe cele ale lui Caracalla, dar citisem cum ca complexul a fost restructurat si transformat in biserica si manastire, dupa planurile lui Michelangelo, asa incat mi-am zis ca merita vazute. Asa ca am luat din nou metroul pana la stazia P.zza della Republica si de acolo pana la intrarea in terme nu mai e decat putin. Terme este putin impropriu spus deoarece acum aici majoritatea incaperirilor sunt inchise pentru diverse restaurari. Asa ca aici nu erau multi turisti, dar totusi la intrare am trecut totusi printr-un control de securitate, apoi m-am oprit sa citesc cate ceva despre istoria termelor. Acestea  erau cele mai mari construite vreodata in Roma, si puteau primi pana la 3000 de oameni. Au fost proiectate de Diocletian (298-306 d.H.) si aveau in componenta si ele sali de gimnastica, de socializare, de schimbat si pentru diverse activitati medicale. Astazi se lucreaza intens la conservarea ruinelor, practic accesul este permis intr-o singura sala unde este expus un monument funerar cu dimensiunile de 5m/5m/5m, pictat in interior cu motive florale. In secolul 16, Papa Pius al 4-lea a dedicat locul martirilor crestini si termele au fost transformate dupa planurile lui Michelangelo intr-o biserica: Santa Maria degli Angeli si in manastirea ei adiacenta. Acum aici exista o minunata curte interioara care se viziteaza si care este un adevarat muzeu in aer liber al statuilor antice, cu o frumoasa fantana inconjurata de statuile a 4 animale. Biserica noi am prins-o inchisa pentru renovari, dar am vizitat o aripa a Muzeului National Roman. Muzeul a fost mutat in Palazzo Massimo iar aici nu a mai ramas decat o portiune, care expune vestigii din istoria antica a Romei, lucrari de arta antica (mai ales sculpturi), basoreliefuri, si bucati de fresca reconditionate pe alocuri. Are de asemeni o imensa sala a mormintelor, unde sunt reproduse diverse materiale si obiceiuri funerare asa cum au evoluat de-a lungul secolelor, si o expozitie epigrafica, cu peste 10.000 de exponate in marea lor majoritate inscriptii.
Termele lui Caracalla-zidurile exterioare


Termele lui Caracalla-una din piscine

Termele lui Caracalla-mozaicul din gymnasium

Termele lui Diocletian-curtea interioara a manastirii



Termele lui Diocletion- una din cele 4 statui de animale din curtea manastirii

Termele lui Diocletian- interiorul monumentului funerar 

Fiindca am terminat vizita in jurul pranzului si fiindu-ne pofta de pizza, am cautat o pizzerie unde sa esuam pentru 1-2 ore. Si am gasit una pe o straduta adiacenta Via Palermo, cam scumpa e adevarat, dar pizza a venit repede, era imensa, foarte foarte buna, l-am remarcat pe bucatarul venit sa culeaga ardei, menta si busuioc din gradina unde erau asezate mesele (deci totul era foarte proaspat), muzica buna, chelnerii saritori, patronul un italiano vero care facea conversatie cu toti musterii (pe majoritatea ii cunostea, deci erau de-ai casei) si expunea meniul zilei…ce mai, nu ne-am dat dusi de acolo pentru urmatoarele 2 ore.  
Pentru dupa-amiaza mai aveam in plan 2 vizite: Palazzo Barberini si Muzeele Capitoline. Si credeam sa o sa fie lights cu doar 2 vizite, insa m-am inselat amarnic fiindca am petrecut foarte mult timp in Palazzo Barberini iar Capitolinele le-am vazut intr-o mare goana si cu picioarele facute varza de oboseala.
Deci sfat: Incercati sa vizitati Muzeele Capitoline odata cu Colosseum-ul, Palatinum si Forul Roman. Sunt toate in aceeasi zona si se pot face toate in aceeasi zi. Mai ales daca luati Roma Pass, intrarile gratuite o sa le consumati aici si merita fiindca sunt cele mai scumpe.
Dar sa revin la P-zzo Barberini. Trebuie sa incep prin a zice ca cele mai frumoase si importante colectii/galerii de arta in Roma sunt la: Galeriile Borghese, Palazzo Barberini si Palazzo Daria Pamphilj. Daca sunteti mari amatori de arta incercati sa le vedeti pe toate 3. Noi nu am vazut-o pe ultima. Primele 2 cam au obiceiul sa schimbe exponatele intre ele, iar site-urile nu si le prea actualizeaza. Asa ca am avut surpriza ca pe alocuri sa citesc in ghid de o anumita opera care ar fi trebuit sa o vedem la Barberini si am gasit-o de fapt la Borghese si invers. Sau daca ratati vizita la Borghese (din anumite motive si noi am fost cat pe ce, dar despre asta in postul urmator), atunci incercati macar sa ajungeti la P-zzo Barberini, unde este si mult mai ieftin si mult mai putin aglomerat si se intra fara nici o bataie de cap.
Palazzo Barberini este de fapt o vila care se afla pe Via delle Quatro Fontane, la extinderea careia au lucrat atat Bernini cat si Boromiri. Vila este ea insasi spectaculoasa, cu fatada spre apus aliniata dupa Basilica San Pietro, este separata de rumoarea strazii printr-o gradina mica dar foarte frumoasa, are 2 scari decorate cu statui si 3 etaje. Vila a fost proprietatea Papei Urban al 8-lea Barberini care a reusit sa adune prin diverse metode nu foarte ortodoxe sau crestine, o impresionanta colectie de arta. Printre altele se zice ca l-a santajat pe Caravaggio sa picteze pentru el, promitandu-I in schimb iertarea unei crime infaptuite de acesta. Indiferent cum a reusit insa Papa Barberini sa-si adune colectia, vila este impresionanta iar operele de arta de aici merita vazute.
O foarte scurta trecere in revista a ceea ce mi-a placut mie aici:
-          tavanul pictat de Pietro da Cortona –‘Triumful Divinei Providente’, o imensa, magnifica si impresionanta fresca care m-a lasat cu gura cascata la propriu si cu gatul intepenit (in aceasta incapere nu mai este nimic altceva expus ca sa te poti concentra pe tavanul pictat si in mijlocul ei troneaza 2 canapele:aici am stat lungita cat eram de lunga cam jumatate de ora neputand sa-mi desprind  ochii de tavan)
-          “Judith si Holofernes” a lui Caravaggio, dramatica si violenta si “Narcissus”
-          “La Fornarina” a lui Raphael
-          2 tablouri ale lui El Greco- atat de intunecate si specifice incat le-as fi recunoscut si fara eticheta
-          Portretul lui Henric al 8-lea al lui Holbein
Galeriile sunt grupate pe scoli si pe epoci, exp: scoala napoliana-primo settecento, apoi din nou scoala napolitana-secundo settecento si nu pe anumiti pictori, asa ca e destul de greu sa regasesti un anumit pictor, daca nu stii de care scoala a apartinut, drept urmare, pentru siguranta, mai bine treci prin toate incaperile. Mi-a mai placut si o fantana amenajata intr-una din sali (fantastic ce gusturi avea Papa Barberini asta!!!)
Cand am terminat cu Palazzo Barberini si am iesit afara sa intepenesc uitandu-ma la ceas; trecusera 3 ore!!! Asa ca l-am luat pe C. repede repede sa prindem deschise si Muzeele Capitoline, fiindca era ultima zi din cele 3 zile de valabilitate a Roma Pass-ului si voiam sa folosim reducerea si la acestea. Si pe buna dreptate fiindca un bilet la acestea costa 16,35 Eur, iar cu Roma Pass ai reducere la 10 Eur.
Dar mai intai cateva vorbe despre colina Capitolina si de ce e o asa mare atractie. Fiindca accesul in varful colinei se face pe o celebra scara numita “Cordonata” proiectata de Michelangelo. Cordonata incepe de la poalele colinei Capitoline, flancata de statuile/fantana a doi lei si urca pana in Piazza del Campidoglio, terminandu-se tot cu 2 statui imense ale Dioscuri-lor. Scara este plina ochi de o multime de turisti care-si petrec lipiti aici zilele: citesc, mananca, asculta muzica, converseaza, fac poze sau filmeaza, asa ca te strecori cu greutate printre ei si si mai greu reusesti sa faci o poza fara un strain in cadru.  Sus, scuarul este pavat tot dupa planurile lui Michelangelo iar in mijloc troneaza statuia lui Marcus Aurelius  care e doar o copie, originalul fiind pastrat in Muzeul Capitolin. In Piazza sunt Pallazo Senatorio ridicat peste structura subterana aTabularium-ului lui Silla din anul 78 i. H. si Palazzo dei Conservatori si Palazzo Nuovo. Acestea 2 compun Muzeele Capitoline, care adapostesc colectia donata de Papa Sixtus al 4-lea in 1471, care a devenit cea mai veche colectie publica din lume.
Muzeele Capitoline sunt imense si se trece din unul in altul printr-un pasaj subteran. Tot printr-un pasaj subteran se ajunge si in Tabularium, de unde se deschide o perspectiva foarte frumoasa asupra Forului Roman si unde turistii ajung mai rar, trecerea fiind putin cunoscuta si aproape nesemnalizata. Noi am ajuns in Tabularium din greseala, cautand…toaleta, asa ca in goana mare, am reusit sa facem niste poze deosebite. Palazzo dei Conservatori adaposteste fragmente din colosala statuie a lui Constantin, care avea 12 metri, frumoasa statuie din bronz a baiatului cu spinul in picior (asa i-am zis eu) care e asa de reala incat aproape ca simti si tu durerea baiatului care se straduie sa-si scoata spinul, celebra Lupoaica, si bustul lui Commodus care-l imita pe Hercule. Palazzo Nuovo incepe cu impozanta Sala degli Imperatori, cu busturile a 67 imparati romani asezate in ordine cronologica, apoi Sala dei Filosofi cu busturile a 79 de filozofi si poeti celebri dar principala atractie este curtea unde troneaza statuia ecvestra a lui Marcus Aurelius , una dintre outinele piese din bronz antic care s-au pastrat pana in prezent, restaurata si protejata in sticla. Aici mie una mi-a placut mult si expozitia de coafuri si moda antica, foarte frumos redata pe manechine care le reprezinta pe marile curtezane si imparatese antice, de la Aggripina pana la Octavia.

Palazzo Barberini-exterior

Palazzo Barberini-tavanul pictat de Pietro da Cortona

Unul din leii de la baza scarii lui Michelangelo de la poalele colinei Capitoline

Una din cele 2 statui de la capatul scarii lui Michelangelo

Campidoglio

Muzeele Capitoline- baiatul cu spinul in picior

Muzeele Capitoline- Lupoaica

Muzeele Capitoline- statuia originala a lui Marcus Aurelius

Vedere asupra Forului Roman din Tabularium

Am terminat vizita cand afara era déjà intuneric bezna si fiindca eram iar foarte obositi nu ne-a mai ars de cina. Asa ca am mers la o “brasseria” unde ne-am asezat la o masa afara, si am stat vreo 2 ore ca sa bem pe indeletne niste vin rosu. Asa ca la hotel am ajuns, eu una, un pic ametita si am adormit instant, fara sa ma mai rog de C. sa-mi faca obisnuitul masaj la …talpi.   
Si sa nu raman datoare cu bugetul zilei (2 persoane):
-          Intrarea la termele lui Caracalla cu reducere (un bilet intreg este 9.27 eur)- 6 Eur
-          Intrarea la termele lui Diocletian cu reducere(un bilet intreg este 10.52 eur)- 7 Eur
-          Pranz compus din 2 pizza cu 4 beri de 350 ml- 40 eur
-          Intrarea la Palazzo Barberini cu reducere( un bilet intre este 5 eur)- 5 Eur
-          Intrarea la Muzeele Capitoline cu reducere(un bilet intre este 16.35 eur)- 20 Eur
-          Cina : chipsuri si mult vin rosu- 8 eur
Total Bugetul zilei= 86 Eur

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu