Etichete

marți, 19 aprilie 2011

Barcelona- Partea II

In prima noastra zi in Barcelona am luat metroul de langa hotelul situat langa Sants si ne-am oprit in Placa de Catalunya, care e un fel de punct zero al orasului. Toate drumurile duc acolo, mai devreme sau mai tarziu. Piata ocupa o suprafata de 50.000 mp si este un loc plin de statui, monumente, fantini arteziene si mai ales plin de porumbei care ii dau un farmec aparte. De aici incepe Ciudat Vella (centrul vechi). Tot de aici incepe marele boulevard La Rambla. Aveam sa-l strabatem de mai multe ori in zilele urmatoare, dar prima traversare a fost si cea mai uluitoare.
Puhoi de oameni, artisti de toate felurile care-si expuneau lucrarile direct pe asfalt, multe restaurante si terase, “statui”umane care mai de care mai traznite si colorate.
La un moment dat C.na m-a luat de mana si m-a tras pe una din stadutele laterale, care alcatuiesc cartierul vechi Ribera si dupa cateva intoarceri am nimerit intr-un squar care contrasta flagrant cu forfota si zarva de pe Rambla. In mijlocul squar-ului se inalta mareata basilica gotica din sec. 14- Santa Maria del Mar, locul unde multi catalani isi unesc destinele.
Biserica este impresionanta si prin dimensiuni si proportii dar si prin bogatia altarelor din interior.
Iesind iar pe Rambla, ne-a lovit din nou zgomotul strazii. Ne-am oprit sa admiram(pe dinafara) frumoasa cladire Gran Teatre del Liceu sau Liceu, adica cladirea operei(care spre deosebire de suratele ei europene este administrata de o societate privata si nu de catre stat)

Revenind pe Rambla, ne-a atras atentia reclama de la Muzeul Sexului si ne-am hotarat sa-l vizitam-dar despre asta intr-un alt post!
Dupa vizita, deja obosite, ne-am oprit la o terasa pe Rambla sa mancam si sa bem ceva. Si ce puteam sa mancam altceva decat tapas spaniole si sa bem decat o carafa de sangria. Tapas sunt diverse aperitive, sau gustari spaniole care pot fi ori reci (amestec de masline, branzeturi, legume, etc) sau calde (creveti , peste sau caracatita  sau alt fel de carne, cu garnitura sau simple, prajite sau pe gratar. Tapas mai sunt si antreurile oferite inainte de felul principal, din partea casei sau gratuite, depinde de locatie, dar tapas se pot consuma si ca principala masa. Salivez si acum cand imi amintesc de maslinele murate, cele mai bune pe care le-am mancat vreodata (reteta greceasca pentru asa ceva este o slaba imitatie a celor de aici). In tot cazul, luand pranzul pe Rambla, nu mancarea sau bautura sunt importante ci spectacolul si zgomotul strazii si senzatia ca si tu faci parte din acelasi spectacol.
La Rambla are o lungime totala de 2 km si se termina cu Placa del Portal de la Pau in mijlocul careia troneaza marele monument  Colon,construit in 1888 adica un monument inalt de 7 m in varful caruia se afla statuia care il infatiseaza pe Cristofor Columb, cu bratul intins inspre mare. Monumentul este gol pe interior si exista un ascensor care te urca pana in varf de unde se poate admira o panorama uimitoare asupra La Rambla sau asupra portului. Soclul este bogat ornamentat cu diverse statui din care mi-au placut bineinteles leii (simbol al puterii maritime a Spaniei).
Din Placa del Portal de la Pau incepe Port Vell adica portul vechi, astazi devenit un elegant port de yachturi si ambarcatiuni mici. De aici se pot pot face excursii pe mare cu catamaranul sau vaporasul. Noi am optat pentru vaporas, excursia pe mare a durat aprox. 1 ora si a facut turul portului, cu o scurta iesire in larg de unde am admirat imensele vase de croaziera.
Din Port Vell incepe un mare pod pietonal din lemn, numit Rambla del Mar care face legatura intre Rambla si Maremagnum (un mare mall cu magazine, cafenele, restaurante si cinematografe). Rambla del Mar e mai mult decat un simplu pod, este si un frumos loc de promenada, iar seara, de aici, se vede portul luminat feeric si luminile reflectate in apa. Chiar la capatul Rambla del Mar este un restaurant pe 2 nivele cu vedere la mare, destul de scump, dar unde se mananca o paella fantastica.  Ne-am oprit aici de mai multe ori in zilele urmatoare, fiindca si eu si C.na ne dam in vant dupa specialitati din fructe de mare dar si fiindca privelistea asupra portului este mirifica.





In spatele complexului Maremagnum se afla Aquarium, iar langa, pe un ponton, cladirea World Trade Center.

Interesant este funicularul care poate fi luat de aici in 2 directii, noi l-am luat inspre Montjuic.
Montjuic, este in sine o atractie turistica. Este un deal situat chiar la marginea partii vechi a orasului. Pe Montjuic sunt numeroase muzee, Piscina Olimpica, un parc imens, Gradina Botanica iar chiar in varful dealului este o veche fortareata din sec. 17 Castello de Montjuic, construita odinioara in evident scop de aparare a orasului.
Noi am urcat pana la castel pe jos, dar iti trebuie ceva conditie fizica pentru asta, deci nu recomand decat celor cu ceva antrenament. Varianta mai comoda este autobuzul. Dar drumul pana aici merita tot efortul sau face toti banii, fiindca odata intrat in castel de pe podul mobil, si urcat in curtea interioara, panorama care se deschide este deosebita. Unde mai pui ca si gradinile interioare ale castelului precum si iedera care-l acopera ii da un aer cu totul special. Castelul gazduieste Muzeul Militar, pe care noi nu l-am putut vizita fiindca era inchis.




Oricum, exact cum am mai spus, Montjuic in sine este o atractie fiindca aici, in afara Castelului, a gradinii botanice si a Piscinei olimpice mai sus mentionate, se mai pot vizita:
-Muzeul National De arta al Catalunyei
-Muzeul etnologic
-Muzeul olimpic
-Muzeul de arheologie sau Poble Espagnol
-Fundatia Juan Miro- muzeu de arta moderna
In mod clar nu ai cum sa vizitezi totul intr-o singura zi, noi, in zilele urmatoare, am reusit sa vedem prêt de 4-5 ore Poble Espagnol, iar eu singura prêt de 2 ore (C. a preferat sa astepte pe o banca, citind) MNAC.  Ne-am fi dorit sa facem o plimbare si la gradina botanica si sa vedem si muzeul de arta contemporana, dar efectiv nu a fost timp, asa ca…a ramas pe alta data.
Despre ele pe rand:
Muzeul national de arta al Catalunyei (Museu Nacional d'Art de Catalunya), cuprinde colectii de arta romanica, gotica, renascentista, baroca, moderna, dar si o expozitie permanenta de fotografii si o alta numismatica. Muzeul este situat pe Montjuic, in sediul vechiului Palat National si a fost complet restaurat in 1992. Aici sunt expuse opere ale unor mari pictori cum ar fi: El Greco, Rubens, Zurbaran, Velazquez si Cranach, cu accent pe operele artistilor catalani. Ca si la Muzeul de istorie, bagajele se lasa la garderoba iar fotografiatul/filmatul sunt interzise. Recomand vizitarea muzeului cu ghid, care are marele avantaj de a optimiza la maxim timpul petrecut in muzeu si selecta cantitatea imensa de informatii. Eu nu am facut-o si am regretat. Spre exemplu, am petrecut o groaza de timp in galeria cu picturile lui El Greco ( pictorul meu preferat) si am vizitat extrem de fugitiv (mai ales galeria de pictura murala romana) restul fiindca nu ma incadram in timp. Timp estimativ de vizitare: 3 ore
Chiar in fata MNAC este Fantana Magica , dar despre ea mai jos.
Ca sa vezi Fantana Magica poti sa urci pe Montjuic pana in fata MNAC sau sa mergi pana in Placa d’Espanya.  Placa d’Espanya  este un nod important al orasului. A fost construita tot in 1929 cu ocazia expozitiei Internationale, pe locul de trista amintire a unei piete unde in trecut se tineau executiile publice.  Astazi este un simbol al noii Barcelone, prin statuile sale dar mai ales prin fantanile sale, dispuse pe 2 randuri, de-a lungul bulevardului Ave. De la Reina Maria Cristina.  Ca sa ajungi la Marea Fantana, trebuie sa treci printre cele 2 mari turnuri venetiene, identice, inalte de 47 m fiecare.
Marea Fantana e intr-adevar magica, fiindca atunci cand apa in miscare se uneste cu luminile, culorile si muzica, ceea ce rezulta este magnific si de neuitat. Vara spectacolele tin aprox 30 min si incep la ora 21.30.
Recomand prezenta acolo cu cel putin jumatate de ora mai devreme, din cauza multumii impresionante de doritori de spectacol.
Poble Espanyol sau Satul Spaniol sau Muzeul Satului in echivalentul lui romanesc a fost construit in 1929 tot cu ocazia Expozitiei internationale.
Se intinde pe o suprafata de 42.000 mp si cuprinde 117 cladiri. Cladirile sunt copii fidele ale caselor traditionale din diverse zone ale Spaniei. Este mai mult decat un muzeu in aer liber deoarece este viu, aici se organizeaza spectacole si se tin diverse expozitii, aici se tin cursuri de arta, aici copiii vin pentru demonstratii live de mestesuguri traditionale iar parintii lor vin pur si simplu la plimbare.




Oraselul recreeaza nu numai cladirile ci si pietele, squarurile, fantanile si gradinile, aici se gasesc numeroase ateliere de arta, decoratiuni, manufacturi atat de obiecte traditionale cat si de bijuterii, dar si cafenele, restaurante si terase.
Intr-unul din ateliere mi s-a facut in 20 min o bratara din argint de purtat deasupra cotului iar in altul am putut admira sute de masti foarte frumos impodobite. Sincer, dupa plimbarea pe stradutele original recreate, cat si mai ales dupa raita prin atelierele de bijuterii, nu as mai fi plecat de acolo niciodata.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu