In
a patra noastra zi petrecuta in capitala Frantei ne-am propus sa mergem pe jos.
Mult. Atat de mult incat sa ne simtim scursi de oboseala la sfarsitul zilei. O
sa ziceti ca asta e dovada clara de masochism, dar am sa va contrazic. Fiindca
altfel nu ai cum sa descoperi cat mai mult din aerul si atmosfera pariziana si
din ce are de oferit orasul asta.
Asa
ca la ora 9.30 dimineata eram in fata Hotel Les Invalides, pe Esplanada
Invalizilor, cu gandul clar sa intram la Muzeul Armelor. Cladirea Les
Invalides se intinde intre Place Vauban si Esplanada si este un mare complex
care include Hotelul Invalizilor, Domul si Biserica Sf. Louis. Complexul a fost
construit din ordinul Regelui Soare in 1671 pentru a gazdui soldatii batrani si
invalizi, care nu aveau din ce trai si care erau de cele mai multe ori nevoiti
sa cerseasca. Esplanada a fost conceputa putin mai tarziu, intre 1704-1720 si
se intinde pe o lungime de 487 m si o latime de 250m si aici sunt aliniate 18
tunuri din bronz, din sec.17-18, folosite numai la anumite ocazii importante.De
o parte si de alta a intrarii sunt doua tancuri germane capturate in 1944.
Fatada cladirii Invalides, lunga de 196 m, are un portal maiestuos in centru,
reprezendandu-l pe Loius XIV, cu Prudenta si Justitia langa el. Cladirea
gazduieste Muzeul Armelor, pe care C. voia sa-l vada, dar din pacate se
deschidea abia la ora 10. Asa ca am intrat doar in curtea rectangulara,
marginita de arcade simetrice, unde erau totusi expuse tancuri si tot felul de
arme de artilerie din al doilea razboi mondial. Eu una nu am avut rabdare sa
stau sa le studiez asa ca am mers direct spre capatul curtii, unde se ridica Biserica Sf. Louis. Dar si biserica era
inchisa, asa ca ne-am asezat frumos pe scarile de la intrare, impreuna cu un
grup de asiatici care faceau de zor poze, asteptand sa se deschida Domul.
Domul Invalizilor, a fost ridicat intre
1679-1706 de celebrul arhitect Hardouin- Mansart. Se zice ca acest Dom are o
arhitectura regala si ca din punct de vedere arhitectural este perfect. Nu ma
pricep la arhitectura si sincer am fost mult mai impresionata de Domul
Pantheonului din Roma, dar probabil ca specialistii au dreptate cand ridica in
slavi arhitectura celui de aici. El respecta forma unui patrat, iar fatada este
simpla si eleganta cu cele doua randuri de coloane. Marea cupola este decorata
in exterior cu motive florale, care stralucesc in lumina soarelui si se termina
cu un turn cilindric cu o cruce in varf care face ca inaltimea Domului sa fie
de 107m. La ora 10 s-au deschis portile Domului si am putut sa intram, fara sa
stam la coada datorita Paris Museum Pass. Interiorul are forma unei cruci
grecesti si este pictat cu figura Sfantului Louis (sau Luca in romaneste)
oferindu-I lui Isus sabia ca sa se apere de cei infideli. Se poate usor spune
ca tot Domul este un altar in memoria lui Napoleon Bonaparte fiindca in centru,
intr-un sarcofag de porfir rosu finlandez, pazit de 12 statui reprezentand
diferite ipostaze ale Victoriei, zac ramasitele marelui imparat. Dar Domul nu
adaposteste numai mormantul lui Napoleon ci este si locul de veci pentru o
lunga lista de membrii ai familiei sale precum o si mai lunga lista de
generali, maresali precum si pe 14 din victimele atentatului din 28 iulie 1835.
Domul Invalizilor |
Mormantul lui Napoleon |
Les Invalides |
Hotel
Biron este o cladire superba, construita intre 1728-1731 pentru maresalul de
Biron. Cladirea a adapostit o manastire de maicute, unde au fost educate fetele
din marile familii franceze, iar bisericuta neo-clasica din curtea cladirii
dateaza din aceasta perioada. In jurul anilor 1900 cladirea a fost pusa la
dispozitia sculptorului Auguste Rodin,
care a lasat dispozitii ca dupa moartea sa sa-i gazduiasca operele pe care le-a
donat natiunii franceze. Asa ca , din 1919, aici se afla Muzeul Rodin, care
expune peste 500 din operele marelui sculptor, dar si documente personale ale
acestuia si cateva tablouri din colectia sa personala (am remarcat un Monet si
un Van Gogh). Fiindca C. este un mare admirator al sculptorilor renascentisti
italieni si crede ca dupa Michelangelo si Bernini restul sculptorilor nu si-au
mai luat meseria in serios, a preferat sa zaca in curte pe o banca si sa-si
scoata agenda si telefonul ca sa lucreze, asa ca eu, timp de o ora, am vizitat
Muzeul Rodin de una singura. Muzeul Rodin este impartit in 10 sectiuni, fiecare
reprezentand o etapa din lunga si prolifica cariera a lui Auguste Rodin. Mie
mi-au placut foarte mult: “la Defence”, “Portile Iadului” si “Ganditorul”
inspirate de Divina Comedie a lui Dante Alighieri,“Sarutul”, “Valul” si “Centaurul”
dar si “mana Diavolului” si “Capul lui Balzac”.
O parte din opere sunt
reproduse la scara mare si in superba curte interioara sau in gradina, care nu
sunt la fel de aglomerate ca si muzeul si unde merita sa stai mai ales in
gradina care e plina de flori colorate si frumos mirositoare.
Insa
atractia pricipala a zilei avea sa fie Musee
d’Orsay. Acest muzeu trebuie sa fie un must-see pentru cei care viziteaza
Parisul chiar si pentru simplul fapt ca a fost decretat de presa scrisa “Cel mai frumos muzeu al Europei”.
Cladirea care il adaposteste se intinde pe cheiul Senei si este fosta gara d’Orsay,
terminata in anii 1900 si abandonata in anii 1939. In 1973 presedintele Georges
Pompidou a decretat fosta gara drept monument national si a lansat proiectul
care avea sa o transforme in minunatul muzeu care este astazi. Ideea lui a fost
geniala, fiindca Musee d’Orsay- adevarata casa a artelor de dupa cel de al
doilea Imperiu si pana la inceputurile cubismului, s-a dovedit a fi veriga
lipsa si legatura cronologica intre Marele Louvre- casa artelor antice si
Centre Pompidou- casa artelor moderne si contemporane. Asa ca astazi Musee d’Orsay
adaposteste peste 4000 de opere de arta: picturi, sculpturi, desene si schite,
dar si mobilier si obiecte artizanale, expuse pe mai bine de 45.000 mp.
Cladirea este o constructie din metal si sticla care filtreaza perfect lumina
naturala, iar elemente din vechea gara, precum marile orologii, au fost
pastrate si reconditionate si dau cladirii un farmec aparte.
Operele
de arta sunt expuse pe 5 nivele si nu ai zice ca exista toate 5 daca nu ai o
harta pe care sa o urmezi indeaproape.
Dar
sa o iau cu inceputul. Exista 2 intrari, una pentru cei fara bilete, cu o coada
imensa in fata si o intrare pentru grupuri si cei cu bilete sau permise, pe
unde am intrat si noi, fara sa stam la nici o coada, fiindca aveam Paris Museum
Pass. Bagajele trebuie lasate obligatoriu la garderoba, imediat dupa controlul
de securitate, iar fotografiatul si filmatul sunt strict interzise. Singurele
poze facute de noi in interiorul muzeului au fost cele de la intrare, cu
vederea de ansamblu a marelui hol central si cele din restaurantul de la
nivelul 5, adica vechiul pod amenajat in librarie si restaurant, chiar sub
marele orologiu, cu vederea spre malul Senei.
Nivelul zero gazduieste aleea centrala a sculpturilor, expozitii temporare, Galeria orientalista care mie mi-a placut la nebunie cu picturile africane ale lui Fromentin, Belly si Tournemire, si Galeria simbolista cu opere a lui Ingres, Delacroix, Redon, Bougereau dar si Toulouse-Lautrec si Degas. In partea dinspre Sena sunt cateva din operele lui Cezanne, Manet si Monet inainte de 1870(Olympia lui Manet, Dejunul in Iarba a lui Monet, Semiramida construind Babilonul a lui Degas).
Gara transformata in Musee d'Orsay |
Orologiul de la nivelul 5 |
Nivelul zero gazduieste aleea centrala a sculpturilor, expozitii temporare, Galeria orientalista care mie mi-a placut la nebunie cu picturile africane ale lui Fromentin, Belly si Tournemire, si Galeria simbolista cu opere a lui Ingres, Delacroix, Redon, Bougereau dar si Toulouse-Lautrec si Degas. In partea dinspre Sena sunt cateva din operele lui Cezanne, Manet si Monet inainte de 1870(Olympia lui Manet, Dejunul in Iarba a lui Monet, Semiramida construind Babilonul a lui Degas).
Nivelul doi este si el plin de vizitatori fiindca aici sunt terasele Rodin,
Bourdelle si Maillol cu operele acestora, dar si Marea galerie neo si post
impresionista cu capodoperele lui Van Gogh, Gauguin, Seurat, Signac, precum si
galeria naturalista si cea de Art nouveau –varianta latina (cu opere din
Franta, Belgia, Italia si Spania).
Nivelele trei si patru, pe care le poti rata
usor daca nu ai o harta, expun colectii art nouveau- scolile din Europa Centrala,
de Nord si Scandinava si scolile austriaca, britanica si americana.
Dar grosul
oamenilor se inghesuie la nivelul 5, in marea galerie impresionista care cred
ca este cea mai mare din Europa si din lume. Aici, in 8 incaperi, sunt
majoritatea operelor lui Monet, Renoir, Cezanne, Degas, Manet si Pissarro. Cu
toate ca nu sunt neaparat un mare cunoscator, nu ma pot opri sa nu zic ca
operele impresionistilor sunt unice si ca ei au surprins ca nimeni altii
inaintea lor, frumosul in forma lui delicata, suava si pura. Pe mine una ma infioara
mai degraba suprarealistii, poate fiindca i-am gasit mai aproape de copilaria
si adolescenta mea crescuta cu filme si carti SF, dar cred cu tarie ca
impresionistii si-a avut locul lor bine delimitat in evolutia artelor si ca nimeni
altii nu au scos mai bine in evidenta
frumosul, asa cum au facut-o ei. Asa ca am prelungit cat am putut vizita in
galeria impresionista de la Musee d’Orsay, fiindca am inteles ca experienta de
aici putea fi unica in viata mea.
Cele
cateva ore bune petrecute in muzeele Parisului ne-au facut o foame de lup, asa
ca in jur de ora 2 cautam de zor un restaurant. Am gasit unul cu internet wireless,
perfect pentru Iphon-ul lui C, unde de curiozitate, mi-am comandat ca si antreu
o supa de ceapa de care aveam sa fiu crunt dezamagita. Dupa pranz am luat-o la
pas pe cheiul Senei, pana ce in fata ne-a rasarit Pont des Arts, cu miiile de lacate prinse de-a lungul lui. L-am
scos si noi din rucsac pe al nostru, pe care-l cumparasem special in acest scop
din Bucuresti si l-am prins de gard chiar la mijlocul podului, iar C. a rugat
pe un englez mai in varsta, care se uita curios la noi, sa imortalizeze
momentul prinderii lui de gard. Englezul a fost chiar incantat, ne-a facut mai
multe poze si a stat langa noi pana s-a asigurat ca macar cateva ne si plac,
iar nevasta-sa nu mai putea de incantare ca au vazut si ei live un cuplu
care-si prinde lacatul de gard si arunca cheia in Sena. Deci sa zicem ca ne-am
asigurat in acest fel trainicia cuplului, care, conform legendei nou nascute in
Europa, ar trebui sa dureze exact cat lacatul prins de gardul podului peste Sena.
Ne-am
continuat periplul de-a lungul Senei, trecand peste Pont Neuf, care, in ciuda numelui sau, este totusi cel mai vechi
pod din Paris, loc de intalnire pentru mai toate personajele lui Alexandre
Dumas. In mijlocul acestuia troneaza statuia lui Henri IV si este si cel mai
lung pod peste Sena de peste 330 m. De pe Pont Neuf se vede foarte bine square de Vert-Galant, care este o mica
gradina din extremitatea Ile de la Cite, insula din mijlocul Senei.
Ajunsi
pe Ile de la Cite, ne-am oprit
cateva momente sa fotografiem imensa cladire Conciergerie, construita in timpul lui Filip cel Frumos si numita
asa dupa denumirea de - concierge-data guvernatorului regal care o administra.
Cladirea poarta trista amintire a executiei reginei Marie Antoinette, fiind
inchisoare foarte multa vreme. Astazi Conciergerie este o aripa a Palatului de
Justitie, care este vizitat de multi turisti tocmai pentru a vedea celula unde
a fost detinuta regina denumita “austriaca” si care a ramas in istorie cu
celebra ei remarca din timpul foametei parisiene cand instiintata fiind ca
oamenii nu mai au paine a declarat “atunci sa manance cozonac”.
In curtea
Palatului de Justitie se afla Sainte-Chapelle, pe care am vrut in mod special
sa o vedem din cauza celebrelor ei vitralii. Dar despre capela aceasta, ca si
despre Notre Dame, pe care am vazut-o imediat dupa, am sa scriu separat.
Ploaia
ne-a prins pe cand ieseam de la Notre Dame, asa ca am traversat Quartier Latin cu umbrela in mana,
cautand un loc unde sa ne adapostim. L-am gasit intrand intr-o “Chocolaterie”,
unde ne-am delectat si cumparat multiple sortimente de ciocolata.
Fiindca
intr-un final ploaia s-a oprit, am pornit mai departe prin Cartierul Latin,
apoi pe langa Musee National du Moyen
Age si Eglise de Sorbonne,
traversand Sorbona, unde rand pe rand facultatile isi inchideau portile, iar
studentii ieseau de la cursuri. Am trecut doar pe langa Pantheon, care tocmai se inchidea si el, si pe langa Eglise Sainte Genevieve, despre care o
sa scriu in postarea promisa despre biserici si piete, propunandu-ne sa revenim
aici dimineata si am gasit pe Rue Monge o braserie plina ochi de studenti, unde
ne-am oprit si noi si am mancat cartofi prajiti, am baut bere si am savurat o
prajitura de ciocolata, cot la cot cu tinerii care-si povesteau aventurile de
peste zi.
Cand
afara era noapte de-a binelea am plecat si noi sa luam metroul spre hotel,
rupti de oboseala dupa o zi de mers pe jos prin Paris.
Bugetul zilei pentru 2 persoane:
-pranz: supa de ceapa, o salata Nicoisse, o
portie de pui cu cartofi si 2 beri-43.5 eur
-multa ciocolata- 56.5 eur
-cina: 2 portii cartofi prajiti, 1 gateau de
chocolate, un pahar vin rosu, 2 beri- 12.5 eur
Total=112.5 eur
Adevărat maraton! Aţi meritat ciocolata :)!
RăspundețiȘtergereSi ce buna a fost...:)
Ștergere