Dimineata
celei de a 6-a noastra zi in Paris a fost la fel de inourata ca si
precedentele. Speram ca dupa ploaia torentiala din ajun ziua sa fie mai
luminoasa si de ce nu, chiar sa avem parte de putin soare. Nu a fost asa din
pacate, parca ploaia isi pusese in gand sa se tina scai de noi, asa ca, dupa
micul dejun intarziat deliberat, ne-am pus pe noi din nou gecile de ploaie si
ne-am urcat in metrou cu directia clara …la cimitir!
Ei,
dar Pere Lachaise nu e chiar asa, ca
orice alt cimitir, ca de aia am si tinut neaparat sa-l vedem. Este cel mai mare
si mai important cimitir al Parisului. Bine bine, si ce daca, ar putea replica
unii, tot cimitir ramane. Da, dar este locul unde-si dorm somnul de veci, o
pleiada de personalitati si oameni celebri, iar vizita aici este ca un istoric
pelerinaj prin edificiile muzicii, picturii, literaturii, cinematografului si
al filozofiei. Si nu neaparat in ordinea asta.
Stiam
ca, fara o harta, vizita aici ar fi fost ca o incercare de a gasi iesirea din
labirint; asa ca am cumparat una de la prima ghereta care ne-a iesit in cale la
iesirea de la metrou, unde se vindeau ziare si tigari. “Bonjour monsieur, es’que
vous avez le plan de la cemetier?” am intrebat eu candida pe vanzator,
asteptand sa se uite la mine ca lovit de bombe. “Oui biensure” a replicat el de
parca cerusem cel mai natural lucru din lume, intr-un loc unde se vindea ca
painea calda presa care prognoza victoria lui Hollande. Asa ca mi-a dat imediat
harta ceruta si am pornit de-a lungul bulevardului Menilmontant ca sa cautam
intrarea principala. Am gasit-o dupa circa 10 minute de mers pe jos si desi era
nici ora 10, la intrare se inghesuiau deja grupuri de turisti americani sau
asiatici. Cu harta in mana, am pornit in explorare, lucru pe alocuri greu de
facut, fiindca cimitirul asta e vechi iar aleile formeaza un adevarat labirint.
Primul obiectiv: mormantui lui Jimmy
Morrison, legenda muzicii rock si idolul generatiei flower-power. L-am
gasit greu, un mormant mic, in spatele unei alei secundare, cu un copac langa
el cu tulpina plina de gume de mestecat lipite, nimic care sa sugereze
importanta personajului. As fi spus o rugaciune aici, dar nu puteam baga mana
in foc ca Morrison a fost crestin (de fapt as putea baga mana in foc mai
degraba ca nu a fost), asa ca am murmurat doar: “break on through, to the other
side, Jimmy”. Privindu-i mormantul simplu, mi-am amintit de nebunele nopti din
studentie cand ascultam The Doors si credeam ca Morrison a fost un profet,
deschizator de drumuri pentru multe generatii de tineri care au refuzat
constragerile de orice fel si au pus in practica laitmotivul “Make love no war”.
Ne-am invartit apoi circa 3 ore prin cimitir, cu harta in mana, trecand rand pe
rand prin fata monumentelor scriitorilor: De Musset, Moliere, La Fontaine,
Alphonse Daudet, Oscar Wilde, Balzac, Marcel Proust, a compozitorilor: Chopin,
Bizet si al compatriotului nostru genial George Enescu, a pictorilor: David,
Corot, Modigliani, Ingres, Seurat sau Delacroix si a cantaretilor si actorilor:
Edith Piaf, Adelina Patti, Yves Montand, Simone Signoret, Sarah Bernhardt sau a
celebrei dansatoare Isadora Duncan. Ne-am ratacit de mai multe ori, de cateva
ori ne-am invartit in cerc fara sa ne dam seama, alteori am facut pe ghizii
pentru un cuplu spaniol care-l cautau de zor, fara harta, pe Modigliani sau
pentru un grup de tinere dornice sa ajunga la Edith Piaf, ca si noi de altfel.
Intr-un final am regasit intrarea/iesirea principala si ne-am dus din nou la
metru cu gand sa ajungem la…biserica.
Intrarea la Pere Lachaise |
Mormantul lui Jim Morrison |
Chopin |
Delacroix |
Edith Piaf |
Am
promis ca o sa scriu separat de bisericile Parisului, dar o sa includ totusi in
postarea asta basilica Sacre Coeur, fiindca asa cred ca e mai nimerit. Deci, am
coborat la statia de metrou Anvers unde ne-am izbit la propriu de o mare de
oameni. Nu stateau la oficiul turistic, cum s-ar putea crede ci stateau gura
casca in fata a trei escroci cu alba neagra. Conationali rromi, bineinteles. Fara
cuvinte, dar nu m-am putut opri sa nu remarc ce vad aveau aici si pe cat de
multa lume prosteau. De aici toate stradutele urca pe dealul Montmartre catre
Sacre Coeur si se urca greu, fiindca este foarte multa lume gura casca in fata
zecilor de magazinase de souveniruri sau diverse chinezarii.
Basilica
Sacre Coeur domina nordul Parisului
prin faptul ca se afla situata in varful dealului Montmartre. Este o biserica
construita recent, intre anii 1875-1919, cu bani dintr-o subscriptie publica
care a adunat peste 23 milioane franci. Arhitectul ei principal, Paul Abadie, a
proiectat-o intr-un stil curios si original, fiind un mixt de stiluri bizantin
si romanesque. Basilica are 4 dom-uri mai mici dominate de un mare dom central,
in varful caruia troneaza un turn rotund inalt de 84 m, unde se gaseste un
clopot enorm de 19 tone, numit “Savoyarde” , unul din cele mai mari din lume.
Scari in terase duc pana la basilica si pana la portalul principal cu trei bolti.
Portalul este marcat de 2 statui ale celor mai iubite personaje istorice ale
Frantei: Regele Louis si Joanna D’Arc. Dar ce scoate in evidenta in mod
deosebit aceasta basilica este culoarea alba a zidurilor sale, nealterata de
scurgerea timpului. Interiorul basilicii este deosebit, cu mozaicuri elaborate
si pictoriale fantastice.
Basilica Sacre Coeur |
una din terase |
statuia lui Jeanne d'Arc |
Nu am avut rabdarea nici sa coboram in cripta si nici
sa urcam in turnul Domului si nici sa luam funicularul pana in piata St.
Pierre.
In
schimb am preferat sa ne plimbam la pas prin cartierul Montmartre. Este unul din cele mai pitoresti cartiere din
Paris, de care s-a alipit in 1860 devenind al 18-lea arondisment. Cartierul isi
trage numele dintr-o legenda:se zice ca aici a fost decapitat primul episcop al
Parisului, Saint Denis, in jurul anului 272, dealul numindu-se de atunci Mons
Martyrum. Dar renumele i se trage din sec.19, cand a devenit polul de atractie
pentru cel mai boem stil de viata al Europei si simbolul libertatii artistice,
traita simplu si fara constrangeri politice sau ortodoxe. Sufletul cartierului
este si acum Place du Tertre o mica
piateta plina ochi de artisti, artizani, pictori, caricaturisti, magazine de
souveniruri, galerii de arta, restaurante dichisite sau cafenele. Aici poti sa-ti
comanzi un portret sau o caricatura si-l vei obtine in maxim jumatate de ora.
Nu exista monumente aici, monumentul principal al acestui loc il reprezinta
chiar oamenii care traiesc aici si care isi expun arta, chiar daca nu este
vorba de “marea arta’.
Place du Tertre |
Insa
a mai fost un motiv pentru care am strabatut strazile din Montmartre. Pe harta
mea aici era indicat “Espace Dali”,
o expozitie temporara a lui Salvador Dali, geniul catalan suprarealist, care a
trait si el, o vreme, in Paris. Am gasit greu expozitia, dupa ce ne-am invartit
o vreme lunga pe stradutele inguste, dar a meritat. Expozitia este de fapt
colectia personala a lui Enrique Sabater, care a fost timp de mai bine de 10
ani secretarul personal si prietenul lui Salvador Dali. Sunt expuse desene, schite,
fotografii, machete, carti personale (am admirat o autobiografie a lui
Benvenutto Cellini, cu autograful lui Dali) dar si cateva tablouri veritabile.
Expozitia temporara Salvador Dali |
Abia
in jur de ora 3 ne-am urnit sa mergem sa mancam. Am gasit un mic restaurant,
tipic pentru Montmartre, cu peretii tapetati cu afise surogat din vechile
premiere de la Moulin Rouge. Nu ne-am intins prea mult la pranz si am coborat
stradutele in panta pana la baza dealului Montmartre, in Place Blanche. De aici
incepe cartierul Pigalle- red
district-ul Parisului. C. s-a distrat privind vitrinele sex-shop-urilor, iar eu
am facut poze bratelor celebrei “mori” Moulin
Rouge.
Am
urmat apoi incet incet firul strazii Rue Blanche care ne-a dus pe langa Musee de la vie romantique, pe langa Casino de Paris, pe langa Galeriile Lafayette (unde m-am intors a
doua zi si am cheltuit pe o rochie toti banii ramasi), pana in fata Operei
Garnier.
Cladirea
Operei Garnier este una din cele mai
celebre cladiri din Paris si datorita poate nuvelei si filmului “Fantoma de la
Opera”. A fost construita intre anii 1862-1875 dupa planurile arhitectului
Garnier, pe timpul lui Napoleon III. Fatada cladirii este puternic decorata, cu
7 medalioane fiecare reprezentand cate un compozitor celebru si flancata de 2
grupuri statuare aurite reprezendandu-i pe caii inaripati ai lui Apollo, in
timp ce in varful fatadei troneaza stauia lui Apollo cu lira ridicata deasupra
capului. Am zabovit aici deoarece pe treptele Operei un grup de tineri
muzicieni(percutionisti, saxofonisti si trompetisti) cantau demonstrativ,
aplaudati frenetic de trecatori. Le-am cumparat si noi un CD, fiindca ne-au
impresionat placut, muzica lor fiind foarte vie si originala si o ascultam si
acum aproape in fiecare dimineata, in masina, in drum spre munca.
Opera |
Cu
multa parere de rau am plecat de la Opera, fara sa o putem vedea pe interior si
am mers pe Rue de la Paix, trecand pe langa marile magazine Dior, Chanel,
Cartier, Rolex sau Doxa, pana in Place
Vandome. Este numita asa deoarece aici a locuit Ducele de Vandome si a
gazduit o statuie a lui Louis XIV distrusa insa la Revolutie. Place Vandome
este incercuita de cladiri celebre ca Hotelui Ritz, casa lui Chopin sau
resedinta Eugeniei, sotia lui Napoleon III. In centrul pietei se ridica o
columna inalta de 145m, copie a columnei lui Traian din Roma, cu basoreliefuri
reprezentand bataliile lui Napoleon. Statuia din varful columnei a fost
inlocuita de mai multe ori in istorie: intai a lui Napoleon, apoi a lui Henri
IV apoi iar a lui Napoleon. Place Vandome este insa locul cunoscut si recunoscut
a marilor case de bijuterii din lume: Mauboussin, Mikimoto, Bulgari, Buccellati
sau Boucheron pe langa vitrinele carora am trecut si noi, mergand mai departe
spre Rue de Rivoli, pana in Place des
Pyramides. Aceasta din urma nu are nimic deosebit decat ca este gazda
statuii ecvestre aurite a Joannei d’Arc.
Place Vandome |
Statuia lui Jeanne d'Arc |
Mergand
de-a lungul Rue de Rivoli, pe sub arcadele unde sunt intrarile la multe
hoteluri de cinci stele, ne-am oprit in fata Palais Royal, a carui fatada era toata in schele. Palais Royal a
fost casa celebrului Cardinal Richelieu, care l-a lasat mostenire regelui Louis
XIII. In fata lui, o alta orchestra, de data asta una care canta muzica de
camera, ne-a facut sa ne oprim pentru cateva minute. In tot cazul am vrut sa
vedem Cour d’Honneur de la Palais
Royal, tocmai fiindca curtea aceasta interioara este extrem de controversata.
Este considerata un exemplu al integrarii artei moderne intr-un context clasic,
prin amplasarea aici, pe o suprafata de 3000 de m, a unor coloane cu dungi albe
si negre, luminate noaptea de lumini fluorescente verzi. Noi am gasit aici un
campionat scolar de fotbal, original jucat printre zecile de coloane, dar nu am
stat prea mult fiindca am intrat imediat in gradini. Gradinile se intind pe o
suprafata de 225 mp si sunt pline de statui, in centru au o mare fantana
arteziana iar de jur imprejur, sub arcadele palatului, sunt numeroase librarii,
magazine si anticariate.
Intrarea la Palais Royal |
Cour d'Honneure |
Jardins de Palais Royale |
Aici ne-a prins apusul soarelui si ploaia a tot
prezenta. Asa ca ne-am grabit spre hotel, unde ne-am luat cina in camera
fiindca afara iar turna cu galeata.
Dimineata
urmatoare ne-am petrecut-o la cumparaturi, la ora 12 am facut check-out-ul, am
mers sa mancam la restaurantul tailandez din colt si apoi am luat taxi-ul spre
aeroport, de unde am decolat spre Bucuresti la ora 16, incheind astfel o
excursie de o saptamana la Paris, in care, cred eu, am reusit sa ne atingem
obiectivul de vedea cat mai mult din ce are de oferit acest oras. M-am intrebat
unii prieteni daca mi-a placut Paris-ul. Si le-am raspuns ca pe alocuri da, dar
in multe aspecte nu. Nu stiu sa spun ce exact nu mi-a placut, poate ploaia
interminabila, poate nationalismul exagerat al locuitorilor, poate faptul ca
aici m-am simtit turist si nu vizitator. Cert este ca nu am plecat din Paris cu
certitudinea ca se merita sa mai facem inca o vizita aici, cu toate ca probabil
o sa ne intoarcem in cativa ani, cu R, La Disneyland, ci am plecat usurati
cumva ca scapam de ploaie, de frig si de austeritatea acestui oras al luminilor
care noua nu ni s-a parut din cale afara de primitor si nici foarte deschis diversitatii
culturale a lumii. Parerea noastra…!
Bugetul zilei- pentru 2 persoane
6 bilete metrou- 6.5 eur
Harta cimitir- 2.5 eur
Bilete Espace Dali- 22 eur
Pranz- doua portii escalop pui, cu 2
pahare de vin- 30 eur
CD cu trupa de la Opera- 10 eur
Total=71 eur
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu