Etichete

sâmbătă, 12 mai 2012

Parisul vazut din Tour Eiffel


Cum s-ar fi vazut Paris-ul fara turnul Eiffel?

Daca intrebarea asta era pusa prin 1889, peste 47 de oameni ilustri, adevarati formatori de opinie, ar fi raspuns ca perfectiunea Paris-ului a fost iremediabil distrusa de “monstruosul si nefolositorul turn, pe care nici macar comerciala America nu l-a vrut”. Si remarca asta nu-i putin lucru fiindca a fost gandita, spusa si trambitata de niste adevarati iubitori ai orasului precum Guy de Maupassant, Alexandre Dumas sau Charles Garnier.   
Eu insa cred cu tarie ca unul din leitmotif-ele Parisului este Tour Eiffel, chiar daca au existat atatea controverse legate de ridicarea lui.

Eu si C. am ajuns sa vedem si sa urcam in turn pe 1 Mai, in prima noastra zi din vacanta de 7 zile petrecuta la Paris, la inceputul lunii acesteia. Adica da, abia ne-am intors. Si impresiile mele sunt prea proaspete ca sa nu le reflect imediat!

In Paris, pe aeroportul Charles de Gaulle, am aterizat pe 1 Mai la ora 11.30 am. Venind de la Bucuresti cu o cursa de linie Tarom la care am prins o oferta promotionala pe la inceputul lui februarie. Nu ne-am complicat cu RER-ul (trenul rapid) si nici nu am avut disponibilitate sa cautam autobuze asa ca ne-am dus la taxi si in maxim 30 minute eram la hotel. Hotelul il rezervasem de pe Booking, tot prin februarie si fiindca ne-am dorit un hotel care sa ofere si mic dejun am ajuns la un hotel din lantul “All seasons” situat chiar langa Gara de Est. Check-inn-ul  l-am facut cu viteza fulgerului, bagajele le-am desfacut in alte 30 minute si in jur de ora 13 cautam un restaurant unde sa mancam. Am gasit unul thailandez, chiar in fata hotelului, bun si ieftin. Statia de metrou Chateau Landon era chiar lipita de hotel, asa ca metroul a fost intotdeauna varianta optima de deplasare, in toate directiile. Mai complicat a fost pana ne-am prins cum sa ne orientam in multitudinea de linii de metro ale Paris-ului si sincer am fost mirata cand am vazut ca automatele care vindeau bilete la metrou nu acceptau decat monezi sau carduri. Aveam card, eram cu lectiile facute in privinta a ce fel de bilet era mai rentabil sa cumparam (am folosit carnete de cate 10 calatorii, cu acces si la RER si la autobuze), harta Parisului ne-a fost oferita gratis in statia de metro de la punctul de informare si uite asa, in jur de ora 2 dupa amiaza urcam scarile de la statia de metro Bir-Hakeim, de langa Tour Eiffel.

De aici ne-a dus puhoiul. Fiindca 1 Mai se sarbatoreste peste tot si e zi nelucratoare, am avut impresia ca tot poporul francez venise sa urce in Tour Eiffel. In turn se poate urca in doua moduri: cu lift-ul printr-un picior sau pe scari prin celelalte picioare. Sa mai zic ca si 2 picioare erau inchise, asa ca o coada absolut imensa intinsa ca un sarpe incolacit incepea in fata noastra. Si aici ma fericesc ca am avut lectiile facute fiindca stiam ca de obicei coada cea mare e la piciorul unde e lift-ul, asa ca l-am trimis pe C. sa vada care e coada de urcat pe scari. Era mai mica, dar nu mai mica de vreo 200 de persoane, asa ca tot ne-a luat o ora asteptatul. Am luat bilete cumulate (pe scari pana la nivelul 2 si apoi lift pana in varf) si am inceput ascensiunea.

Aici trebuie sa fiu sincera si sa recunosc ca eu mi-s obisnuita cu scarile. Deci n-a fost din cale afara de greu de urcat, ba chiar pana la primul nivel m-am cam oprit ca sa citesc toate panourile explicative puse la fiecare cateva zeci de trepte. Si fiindca le-am citit, o sa fac si un rezumat.

Deci Tour Eiffel in cifre:
-Tour Eiffel, numit de francezi “La Dame de Fer”, a fost ridicat cu ocazia Expozitiei Universale de la Paris din 1889 si poarta numele creatorului sau, inginerul Gustave Eiffel
-Are 320m inaltime, este alcatuit din 15.000 piese separate din metal (din care o mare parte au fost turnate in Romania) si cantareste aprox. 7000 tone. Se sprijina pe patru piloni enormi din ciment si are 1710 trepte pana in varf.
-A fost inaugurat in 15 Mai 1889 (deci anul acesta serbeaza 120 de ani)
-Constructia a durat doar 22 de luni
-La turn au lucrat 150 muncitori, 50 ingineri, 40 designeri, 700 de arhitecti.
-A fost vizitat de peste 120 milioane de oameni in 100 de ani.

Turnul are 3 nivele sau etaje. Primul la 57 m si aici se gasesc restaurante, baruri, terase si magazine de suveniruri. Aici noi ne-am oprit sa fotografiem imprejurimile si sa bem o bere la o terasa unde ne-am cam batut vantul.
Al doilea nivel este la 115 m si aici se gaseste unul din restaurantele de top ale Frantei, numit “Jules Verne”.  Nu am zabovit aici decat pentru poze si ne-am grabit catre ultimul nivel, care  este la altitudinea de 274m si este accesibil numai cu lift-ul.
Aici am stat putin mai mult. E adevarat ca locul era atat de stramt incat parea si mai aglomerat decat era de fapt, dar e adevarat totusi ca abia ne-am strecurat prin multime. De sus am fotografiat, podurile peste Sena, Champs de Mars, gradinile Trocadero si Paris-ul in ansamblu. Tot aici o mare de oameni se inghesuie sa vada prin sticla biroul lui Gustave Eiffel, recreat intocmai dupa pozele initiale si sa se fotografieze cu scala gradata care indica inaltimea la care esti. Si tot aici sunt notate distantele pana la turn calculate din toate orasele mari ale globului.
In schimb bate vantul rau de tot, adica chiar daca afara era soare iar jos puteai sa stai in tricou, aici sus, cu bluza cu maneca lunga si cu geaca impermeabila tot mi-a fost frig.
De coborat am coborat tot cu lift-ul pana la nivelul al 2-lea si de aici am vazut cel mai bine imensa coada care inca se intindea la intrare. Apoi din nou pe scari pana jos si cand m-am uitat la ceas, era déjà ora 18.












Biroul lui G.Eiffel din varful turnului


Gustave Eiffel


Este de zis ca Turnul se afla aproape de cheiul Senei si in fata si in spatele lui se intind doua mari spatii verzi. Pe de o parte sunt asa numitele “Campuri ale lui Marte- Champs de Mars” unde o groaza de parizieni si turisti vin la picnic. Am stat si noi aici o vreme, dar ne-a razbit foamea curand si am plecat sa cautam un restaurant. Am gasit unul cu specific Italian, pe Avenue de La Bourdonnais, dar scump iar pastele mancate aici nu mi-au placut deloc. Nici pizza lui C. nu a fost prea grozava iar vinul cam prea cald, dupa gustul meu.

Dupa cina ne-am intors pe cheiul Senei fiindca am mers sa vedem gradinile Trocadero din partea cealalta a turnului. Traversand Sena pe podul Iena, am remarcat statia de vaporase si ambarcutiuni foarte frumos luminata. Gradinile Trocadero se intaind pe 93000 de mp pe dealul Chaillot, iar fantanile arteziene de aici sunt deosebite. Chiar in spatele artezienelor se afla Palatul Chaillot. Acesta a fost ridicat recent, in 1937 si este alcatuit din 2 pavilioane imense intinse ca 2 aripi unite la mijloc de o mare terasa unde se afla cateva statui din bronz.Pe frontispiciul celor doua pavilioane sunt gravate versurile poetului Valery si astazi ele adapostesc mai multe muzee: Muzeul National al Marinei, Muzeul de arhitectura si patromoniu francez, Muzee de l’Homme dar si Teatrul National de Chaillot. O mare de oameni se inghesuie pe terasa dintre cele doua pavilioane, fiindca de aici se pot face cele mai frumoase poze asupra Turnului Eiffel, mai ales pe inserat cand se aprind luminile.

Am stat si noi ca sa pozam “sclipiciul”, laserul rotativ din varful turnului, iar intr-un final, in jur de 11 noaptea am luat metroul de la statia Trocadero ca sa ne intoarcem la hotel, dupa o prima zi lunga in capitala Frantei.
Statie de vaporase Bateaux Parissiene

Gradinile Trocadero



Aripa dreapta a Palais Chaillot

sclipiciul


Si ca sa nu stau sa raspund la fiecare persoana in parte care vrea sa stie de costuri, o sa scriu din nou despre bugetul cheltuit in fiecare zi, ca sa va faceti o idée. Deci bugetul primei zile (pentru 2 persoane):
-bilete avion cursa de linie Tarom -400 eur, 6 nopti cazare cu mic dejun inclus la hotel TGV All Seasons Gare de l’Est-Chateau Landon-615 eur (pe astea nu le bag in totatul bugetului zilnic fiindca le-am platit inainte, dar le-am scris aici fiindca sunt oarecum edificatoare pentru Paris)
-taxi de la aeroport CDG-hotel- 50 Eur
-pranz la restaurant thailandez(4 pachetele cu legume, o portie pui cu broccoli si frigarui porc)- 14 Eur
-bilete metrou (1 bilet simplu si un carnet de 10 calatorii metrou+RER+autobus)- 14 eur
-intrarea la Tour Eiffel (pe scari pana la nivelul 2 +lift pana sus)- 21 Eur
-2 pahare de 500 ml de bere la terasa de la primul nivel- 14 EUR
-o sticla apa plata 0.5l- 4 Eur
- cina (o portie de penne al arrabiatta, o pizza napoletana, 2 pahare cu vin)-35 Eur
-o carte ghid-15 Eur
- un souvenir- 4 Eur
Total=171 EUR

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu