Nici nu stiu
cum e mai bine sa scriu despre Marele Louvre. Marturisesc ca aici, pe mine una
nu m-a atras neaparat muzeul, cat m-a atras palatul in sine. Si asta fiindca
Luvrul apare in mai toate romanele lui Alexandre Dumas, care mi-au incantat
copilaria si adolescenta si de unde am invatat despre istoria Frantei mult mai
mult si mai bine decat as fi facut-o din manualele scolare. Asa ca am vrut
neaparat sa vad locul unde a trait ani buni Margueritte de Valois, adica
celebra Regina Margot impreuna cu Henri de Navara care avea sa devina unul
dintre regii cei mai iubiti ai Frantei- Henri al IV-lea, sau cardinalii
Richelieu sau Mazarin, sau Anna de Austria, sau Caterina de Medici, dar si Carol
al IX-lea care a semnat macelul protestantilor de catre catolici in fatidica
noapte a Sf. Bartolomeu, dar si locul unde a trait legendara Diane de Poitiers,
amanta lui Francisc I dar si a lui Henri
al II-lea. Atatea evenimente si istorie adaposteste Luvrul incat era imposibil sa
las sa se iroseasca sansa de a petrece o zi intreaga aici.
Asa ca o sa
impart descrierea asta in doua parti: pe de o parte despre palat si pe de alta
parte despre muzeu.
Asadar Luvrul
dateaza inca din anii 1200 cand Filip Augustus a ridicat o fortareata langa
Sena in evident scop de aparare, si care corp ocupa acum partial Cour Carree
(Curtea patrata) a aripei Sully. Cladirea nu era inca resedinta regala dar
adapostea tezaurul si arhivele. In sec.14 Charles V a adaugat faimoasa
librarie, insa Francisc I a fost cel care a mutat curtea la Luvru si a renovat
resedinta in stil renascentist. El a construit intreaga aripa de sud-est, munca
continuata de regele Henri II. Dupa moartea acestuia, in urma turnirului in
care Ducele de Montgomery i-a strapuns viziera cu lancea de turnir, vaduva
acestuia Caterina de Medici, care pana atunci nu fusese decat o umbra stearsa a
rivalei ei Diane de Poitiers, isi reintra in drepturi si prin constructia
palatului Tuileries si a marii galerii care l-a lipit flancului Luvrului de pe
malul Senei. Schimbarea dinastiei Valois, prin asasinarea lui Henri III, cu dinastia
de Bourbon, prin incoronarea lui Henri IV, nu a intrerupt extinderea Luvrului
fiindca pe timpul acestuia din urma au fost adaugate Marea Galerie si
Pavilionul Florei. Louis XIII a renovat si largit palatul dar Louis XIV- Regele
Soare a mutat curtea regala la Versailles si Luvrul a inceput sa-si piarda din
stralucire. De fapt s-ar zice ca Luvrul a fost salvat de precupetele Parisului,
cand au marsaluit la Versailles pe 6 Octombrie 1789 ca sa aduca familia regala
inapoi in Paris. Dupa tumultoasa revolutie, Napoleon Bonaparte a fost cel care
a finalizat Luvrul, ridicand aripa de pe Rue de Rivoli. Insa tuseul final l-a
dat incendierea palatului Tuileries din 1871, cand Luvrul si-a capatat
vizibilitatea si panorama de vis care se vede chiar de pe Champs-Elysees. Sau mai
bine zis, cand Ieoh Ming Pei a ridicat piramida din sticla care marcheaza principala
intrare la Luvru.
Astazi marele
Muzeu Louvre este impartit in trei aripi: aripa Richelieu, aliniata de-a lungul
Rue de Rivoli, cu trei intrari, cea mai importanta fiind pasajul Richelieu
aflat chiar in fata statiei de metrou Palais Royal-Musee du Louvre, aripa Sully,
marginind Cour Carree, care are si ea 3 intrari si aripa Denon, cea aflata de-a
lungul Senei, cu intrarea de la Porte des Lions. Efectiv pentru publicul larg
sunt deschise intrarile din pasajul Richelieu si de la Carrousel.
Luvrul este
un muzeu imens si foarte greu vizitabil. Adica chiar si cu harta in mana eu una
m-am ratacit de mai multe ori si chiar si cu indicatiile primite de la
supraveghetori, tot mi-a fost greu sa ma orientez. Si chiar si cu harta in mana,
stiind foarte clar ce vreau sa vad si ce nu ma interesa, am ratat multe opere iar
pe langa altele am trecut, fara sa vreau, de mai multe ori.
Trebuie sa
spun ca pentru Luvru eu una mi-am rezervat o zi intreaga. O zi in care am
intrat pe poarta de la pasajul Richelieu la ora 8.30, la ora 8.45 intram prin
piramida, iar la ora 9 eram déjà in principalul hol de la subsol sau entresol
cum zic francezii, ca sa-mi cumpar Paris Museum Pass. Si trebuie sa mai spun ca
desi era o zi de miercuri, am avut parte de aglomeratie din plin si nici nu
vreau sa-mi inchipui cat de mare e aglomeratia in week-end sau in prima
duminica din luna cand intrarea este gratuita. Si am stat la Luvru pana in jur
de ora 14 cand am iesit sa mancam, aglomeratia de la restaurantul muzeului
fiind mult prea mare pentru rabdarea mea si am continuat apoi vizita dupa pranz,
pana seara la ora 18, aproape de inchidere. Inauntru nu este permisa intrarea
cu obiecte contondente (din fericire umbrela mea se pliaza foarte bine si nu e
mai mare de 20 cm, asa ca nu am lasat nimic la garderoba), nu sunt premise nici
un fel de alimente, dar este permis sa ai o sticla cu apa si cel mai important,
este permisa fotografierea.
O alta
precizare utila, am preferat sa ne cumparam Paris Museum Pass, pentru 4 zile, care a costat 54 eur/bucata si
care ne-a permis apoi intrarea libera la toate muzeele si obiectivele pe care
aveam in plan sa le vizitam. Am calculat economia cumulata pe care am facut-o
cumparand aceste premise, decat daca am fi cumparat bilete simple de intrare si
suma totala a fost de…98 eur! Si daca ma gandesc ca cu acest permis intri fara sa
stai la coada de la intrare la majoritatea obiectivelor, atunci chiar zic ca am
facut o adevarata afacere.
La Louvre am
stat la coada de la controlul de securitate, dar dupa ce-am achizitionat
permisele, nu am mai stat la nici o coada. Entresol-ul l-am strabatut in fuga,
aici fiind o galerie cu sculpturi, una cu antichitati egiptene, o galerie care
prezinta istoria Luvrului, alta pentru epoca medievala si expozitii temporare
inchise.
Vizita
propriu zisa am inceput-o de la parter. In galeria antichitatilor grecesti,
etrusce si romane. Cu statuile din lemn si piatra ale lui Martin Hoffman,
marele sarcofag etrusc (identic cu cel vazut in toamna la muzeul etrusc din
Vila Julia de la Roma), iar apoi statuile romane ale Liviei, Imparatului
Augustus, Messalinei si…statuia unui dac- Pilier decore d’un barbar, anul 11
d.c.-dupa cum scria pe placuta de identificare. Apoi Marc Aureliu. Si apoi
marea sala a statuilor grecesti atribuite lui Praxiteles: Afrodita zisa Venus D’alles,
Apolon, Atena Minerva, Atena Partenos si bineinteles sala unde se inghesuiau
zeci de curiosi sa o fotografieze din toate partile pe Venus din Milo. Apoi Sala
Cariatidelor si statuile lui Hermes in sandale, Hercule, Apolon Lycian si mai
ales preferata mea Artemis cu arcul dar si Satirul dansand. Cat pe ce sa ratam
sala cu sculpturi din extremitatea aripii Denon cu capodoperele lui
Michelangelo- Captivii si statuia lui Psyche si Cupid.
|
Sarcofagul etrusc |
|
Livia |
|
Un dac la Luvru |
|
Marcus Aurelius |
|
Venus din Milo |
|
Afrodita d'alles |
|
Atena |
|
Athena Parthenos |
|
Hermes in sandale |
|
Apollo |
|
Artemis cu arcul |
|
Captiv murind-Michelangelo |
|
Captiv in lanturi-Michelangelo |
Ne-am intors
apoi sa traversam galeriile cu antichitati egiptene. Nu am zabovit mult aici
fiindca pe lista calatoriilor mele viitoare sta o incursiune in Egipt, dar tot
am oprit sa vedem ramasite din colosala statuie a lui Akhenaton si picioarele
statuii lui Amenophsis III. Aici am avut o adevarata problema cu trecerea din
aripa Sully in aripa Richelieu fiindca harta arata ca exista un pasaj, dar cand
am ajuns in fata lui era inchis. Si a trebuit sa ne intoarcem. Dar nu-mi pare
rau fiindca asa am putut vedea antichitatile persane, cu sala cu
bazoreliefurile reprezentand Garda Nemuritorilor si sa gasim sala unde troneaza
Codul lui Hammurabi.
|
Cariatidele |
|
Sala antichitatilor egiptene |
|
Garda Nemuritorilor |
|
Codul lui Hammurabi |
Parterul din aripa Richelieu este locul unde se afla
curtile Marly si Puget, pline cu operele sculptorilor francezi. Aici am gasit
foarte multi copii si tineri studenti veniti cu scoala sau veniti sa studieze si
sa deseneze dar si artisti cu trepiedele dupa ei care pictau sau desenau. Mi-au
placut mult curtile astea doua, lumina naturala de aici si aglomeratia din fata
unor sculpturi din marmura sau bronz care si pe mine m-au impresionat.
Am urcat
scarile spre etajul 1 impreuna cu o mare de oameni care se inghesuiau sa vada
marea statuie de 2.75m, decapitata, a Victoriei sau Nike din Samothrace. Dateaza
din anii 190 i.C. cand locuitorii insulei Rhodos au invins in lupta contra lui
Antioch III. Statuia trona pe prova corabiei care a condus batalia si a adus victoria,
si chiar si incompleta este impunatoare si impresionanta.
|
Nike |
De la scari
au facut dreapta si am intrat in aripa Denon in marea galerie a pictorilor
italieni. Trebuie sa recunosc ca sunt o mare admiratoare a renascentistilor
italieni iar aici am gasit atat de multe opere incat chiar m-am mirat cum de a
mai ramas ceva in Florenta sau la Roma. Una dupa alta s-au succedat operele lui:
Ghirlandaio, Perugino, Leonardo da Vinci, Raphael, Titian, Caravaggio,
Picciarelli sau Veronese. Intr-o galerie secundara am vazut o armata de oameni
care stateau la o coada imensa numai ca sa intre in acea incapere si am stiu pe
loc ca este vorba de inghesuiala pentru Mona
Lisa. Nu am avut de ales si am stat si noi la coada, dar ajunsi inauntru am
admirat mai degraba tabloul mare cat un perete “Nunta din Cana” al lui
Veronese. La finalul galeriei italiene se deschidea o mai mica galerie a
pictorilor spanioli, unde am admirat doua picturi ale lui El Greco si o alta
aripa, mai mare, a picturilor mari frantuzesti, cu capodopera lui David,”Incoronarea
lui Napoleon” dar si cu “Rapirea Sabinelor” sau “portretul lui M-me Recamier”.
|
Portretul unui tanar-Ghirlandaio |
|
Martiriul Sf.Sebastian-Perugino |
|
La bella Ferronierre-Scoala lui Da Vinci |
|
Sf.Gheorge cu balaurul-Raphael |
|
Alungarea lui Pysche din Olimp-Carravaggio |
|
Autoportret Raphael |
|
Lupta lui David cu Goliath |
|
El Greco |
|
El Greco |
|
Nunta din Cana-Verronesse |
|
Mona Lisa-Leonardo da Vinci |
|
coada din fata Monei Lisa |
|
M-dame Recamier-David |
|
Rapirea Sabinelor-David |
Fiindca aripa
Sully de la etajul 1 nu ne-a interest, aici fiind galerii cu obiecte de ceramica
si teracota grecesti si o alta cu antichitati egiptene aranjate cronologic, am
preferat sa lasam etajul 1 din aripa Richelieu si tot etajul 2 pentru vizita de
dupa pranz si am iesit din Luvru ca sa cautam un restaurant. Am gasit unul pe
Rue de Rivoli, accesibil ca prêt, oricum déjà nu-mi mai simteam picioarele iar
rucsacul parea sa cantareasca cu mult mai mult decat in realitate. Asa ca am
esuat aici si am pierdut o ora pentru pranz si pentru un ceai fierbinte. M-au
apucat nervii cand C. si-a deschis telefonul ca sa lucreze si sa-si contacteze clientii
si furnizorii cu atat mai mult cu cat nu l-a mai inchis dupa aia, asa ca m-am
apucat sa conversez cu chelnerul care m-a anuntat senin la un moment dat ca
afara incepuse o ploaie torentiala. Minunat, ziua se continua de-a dreptul
furtunoasa.
Ne-am intors
la Louvre pe ploaie si a trebuit sa trecem din nou de controlul de securitate.
Apoi am urcat direct la etajul 1 in aripa Richelieu ca sa vedem galeriile de
arta decorativa si asa zisele “apartamentele lui Napoleon”. Napoleon Bonaparte
nu a locuit de fapt niciodata la Luvru, este vorba de Napoleon III, iar etajul
acesta al aripei Richelieu cuprinde apartamente ale curtii regale in ansamblu.
Aici am admirat, intr-o expozitie temporara cred, frumoasele bijuterii ale
coroanei Belgiei, in fata carora populatia feminina era majoritara.
In aceeasi
aripa Richelieu am inaugurat etajul 2, cu marea galerie a scolilor germane,
flamanda, olandeza, belgiana, rusa, elvetiana si scandinava.Timp de o ora am
admirat: Rubens- Karnesse, Van Dyck cu portretul lui Carol I Stuart dar si cu
San Sebastian cu ingerul, Madonna, Don Francisco de Moncado, Venus cerand lui
Vulcan arme pentru Eneea, apoi Rembrandt cu Vita lui eviscerata (imi amintesc
de un film cu Julia Roberts unde era prezentat tabloul asta), si cu Bethsabee
in baie cu scisoarea lui David; Imbaierile lui Nicolas Maes; portretul Annei de
Austria de Rubens, Gratiile lui Cranach si portretul Gabrielei d’Esters si a
surorii ei Ducesa de Villars- apologie pentru amanta insarcinata a lui Henri IV.
Nu sunt mare admiratoare a scolilor nordice, germane sau flamande asa ca am
trecut mai departe in galeriile pictorilor francezi, unde am ramas mai multe
ore. O sumara descriere a ce se gaseste aici: o galerie a lui Monet cu niste
peisaje de iarna minunate, capodopera lui Goya- Contesa del Carpio, opere
apartinand lui Delacroix, Scufundarea Medusei a lui Theodore Gericault,
portretul Marchisei de Pompadour si a Elisabetei de Austria a lui Clouet; o
galerie a lui Camille Corot- care mie mi-a placut mult cu atat mai mult ca-i vedeam
operele in premiera- mai ales a Femeii cu perle; si o alta galerie a lui Ingres,
cu Grande Odalisque si a sa Baie turceasca, la loc de cinste.
|
Carol I-Van Dyck |
|
Vita eviscerata-Rembrand |
|
Gradinile Tuilleries vazute de la et.2 din Luvru |
|
Gratiile -Cranach |
|
Monet-peisaje de iarna |
|
Gericauld-Scufundarea Medusei |
|
F. Biard-Supravietuitorii |
|
Grade Odalisque |
In final am
fi vrut sa ne intoarcem la etajul 1 ca sa vedem ceea ce nu apucasem din salile
egiptene. Dar iar nu am gasit trecerea dintre aripile Richelieu si Sully asa ca
a trebuit sa coboram in holul central si efectiv nu am mai gasit puterea sa
urcam la etajul1 din nou. Asa ca am lasat-o balta, si fiindca era déjà ora 6
trecute am iesit din Luvru la aer, punand punct vizitei noastre aici.
In fata Arcului de la Carrousel ne-am oprit sa
mancam cate un mar si sa facem poze. Arcul a fost construit in 1806 pentru a
celebra Victoria lui Napoleon din 1805 si imita Arcul lui Septimius Severus din
Forul roman. De aia mi-a parut atat de cunoscut, fiindca am amintirile inca vii
de la Roma. Cu picioarele varza de oboseala, ne-am tarat la propriu prin Gradinile
Tuileries si am esuat pe o banca. Frumoase gradini, dar ar fi fost si mai
frumos daca afara nu era atat de intunecat si atat de frig dupa ploaie. As fi
vrut sa stam mai mult in gradini (ele se intind pe mai bine de 1 km din Place du Carrousel pana la Place du Concorde, si sunt opera
Caterinei de Medici care si-a dorit niste gradini englezesti) dar eram atat de
inghetati si ne cam era foame asa ca am plecat mai departe spre Place du
Concorde.
|
L'Arc du Carrousel |
|
Luvrul vazut din Place de Carrousel |
|
In gradinile Tuilleries |
Nu o sa descriu
acum Place du Concorde, si nici biserica templu Madeleine unde am intrat pentru
putin timp in drumul nostru spre metrou (o sa le includ intr-o viitoare postare
separata despre piete si biserici). Nu o sa mai zic decat ca ziua rezervata
Luvrului a fost epuizanta. Si fizic dar mai ales la nivel intelectual, fiindca
chiar daca am facut insemnari, volumul de informatii de aici a depasit usor tot
ceea ce puteam inmagazina intr-un timp atat de scurt. Nu stiu sincer ce sfaturi
sa dau despre Luvru. Cert este ca este un loc imens, foarte greu de vizitat,
unde te ratacesti usor si unde poti sa petreci si o saptamana fara sa vezi tot
ce are de oferit. Nici macar nu ma mira alegerea multora de a nu intra la Luvru
ci doar de a veni pana aici pentru a face poze din exterior sau doar pentru a
admira piramida din sticla si artezienele din jur.
Bugeul zilei-
pentru doua persoane:
-Paris Museum
Pass- 108 Eur
-pranzul (o
salata a la poulette, un gratar de pui cu cartofi, o bere si un ceai)-32 Eur
-cina la
restaurant thailandez ( 2 portii de taietei cu sos de soia, o portie de creveti
cu sos picant si o portie de pui cu sos)- 15 eur
Total- 155
Eur
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu