Etichete

duminică, 11 decembrie 2011

Russelsheim sau in vizita la OPEL

Tot Annette a fost cea care a avut ideea de a organiza, intr-o zi din cele multe petrecute la Frankfurt, o vizita la uzinele OPEL din Russelsheim.  Si cei de la OPEL ne-au primit, chiar daca, la sfarsit de 2008, erau in plina criza financiara, in plina restructurare si in negocieri pentru un imprumut masiv de la statul german, chiar daca tineau totusi de General Motors.
Ca posesor de autoturism OPEL Astra, eu una am plecat foarte curioasa in aceasta vizita.
Russelsheim este un oras de vreo 60.000 locuitori, situat in landul Hesse, nu departe de Frankfurt, asa ca, pe autostrada, am ajuns in maxim 1 ora. Despre oras in sine nu am avut timp sa-mi fac o impresie fiindca doar l-am strabatut in drum spre Fabrica Opel. Am remarcat totusi cartierele rezidentiale frumoase, cu case cu gradini cu multa verdeata, in curtea carora, intr-o proportie covarsitoare, se afla invariabil cate un autoturism marca OPEL.  Asta fiindca localnicii lucreaza in mare numar in fabrica din orasul lor, iar angajatii OPEL pot cumpara direct din fabrica masini cu discount de 18%, au facilitati speciale de finantare si buy-back. Am aflat ca orasul are o foarte puternica scoala tehnica si profesionala, care formeaza specialisti apreciati care aleg, in multe cazuri, sa lucreze chiar in fabrica OPEL.
Fabrica OPEL este de fapt un adevarat oras in interiorul orasului Russelsheim. Se intinde pe o suprafata de 1.154.000 mp si are peste 3300 de angajati. Are strazi, indicatoare, alei, semafoare, hale, cladiri administrative si de birouri, propriul parc de transport, show-room, magazine, exista restaurant, cofetarie si spatiu de recreere.  Daca pe langa cei peste 3300 de angajati care lucreaza in fabrica, ii adaugam pe cei peste 7000 de ingineri si tehnicieni care lucreaza in Centrul International de Dezvoltare Tehnologica, pe cei care lucreaza in Centrul de Design si pe cei din Centrul pentru Propulsie Alternativa, se ajunge ca un procent covarsitor din populatia orasului sa fie conectati cu complexul OPEL. Uzina are un statut aparte fiindca aici este locul de nastere a brand-ului OPEL, adica aici Adam Opel a pus bazele primei linii de productie. Aici se produc masini din 1899, ajungandu-se astazi la peste 60 de masini pe ora. In 2008, cand am vizitat-o eu, fabrica producea doar modelul emblematic de INSIGNIA, in prezent produce si noul model ASTRA.
Trebuie sa spun ca noi am avut parte de un tur privat, cu un ghid din cadrul Departamentului de relatii cu Publicul si vizita noastra a inceput de la cladirea Forum-ului OPEL, unde ne-am urcat intr-un autocar special.
Prima oprire am facut-o la…cinema! Adica intr-un corp special de cladire unde se afla amenajat un mic cinematograf dar si o expozitie a primelor biciclete, motociclete si automobile produse de Adam Opel. Aici am putut afla un pic din lunga istorie a brand-ului OPEL:
-          In 1862 Adam Opel deschide un atelier de masini de cusut in Russelsheim
-          In 1886 incepe sa produca biciclete
-          In 1896 Adam Opel moare dar afacerea este continuata de sotia acestuia si de cei 2 fii ai sai
-          In 1899 produce prima masina cu motor patentat OPEL- “Lutzman system”. Se pun bazele constructiei primelor automobile utilitare
-          In 1911 fabrica e distrusa de un incendiu si renunta la productia de masini de cusut. In total Adam Opel a produs 1.000.000 masini de cusut.
-          In 1914 Opel devine cel mai mare producator de masini din Germania. In timpul razboiului, pana in 1918, se produc doar masini militare
-          In 1919 este inaugurat primul traseu de curse si teste din Germania, in sudul orasului
-          In 1924 OPEL face o investitie majora si isi modernizeaza liniile de productie si sistemul de asamblare. Se incepe productia masinii cu motor de 4/12 cai putere, numita “Laubfrosch” –Broasca copac- din cauza culorii verzi a caroseriei si a farurilor proeminente
-          In 1929 G.M. cumpara actiuni si devine actionar majoritar la Adam Opel AG
-          In 1936 OPEL patenteaza un nou sistem de productie, sistemul numit “Marriage” pentru asamblarea partilor componente ale masinilor. Cu ajutorul acestui sistem, Opel devine prima companie care produce mai mult de 100.000 masini intr-un an
-          In 1937 se renunta la productia de biciclete. In total au fost produse 2.5 milioane de biciclete, Opel fiind la vremea respectiva cel mai mare producator mondial
-          In 1944, fabrica din Russelsheim este distrusa pe jumatate in bombardamente, iar in anul urmator intregul sistem de productie si liniile de asamblare sunt trimise in URSS drept despagubiri de razboi
-          In 1946 fabrica incepe sa produca frigidere si congelatoare, iar un an mai tarziu se reia productia de masini, cu productia modelului “Olympia”
-          In 1962 se deschide o noua fabrica OPEL la Bochum, iar in 1966 aici se serbeaza producerea masinii cu nr. 1.000.000 marca Opel Kadett
-          In 1981 se deschide la Russelsheim primul ateler de vopsit care foloseste vopsele pe baza de apa
-          In 1999 productia ajunge la masina cu nr.50.000.000 si Opel marcheaza un secol de excelenta in industria auto
-          In 2002 se incepe productia in noua fabrica din Russelsheim. Noul model Vectra iese pe piata.
-          In 2006 GM deschide noul Centru de Design din Russelsheim
-          2008 Opel investeste 6.3 bil Eur pentru modernizari si crearea de noi modele. Incepe productia noului model INSIGNIA.

Urmatoarea oprire din cadrul turului nostru a fost in hala preselor. Mi-au placut presele enorme, computerizate, pentru otelul caroseriilor, prese care costa 9 milioane de eur bucata. Aici in fiecare zi se proceseaza peste 1000 tone de otel, producandu-se pana la 35.000 de parti componente. O sigura foaie de metal cantareste 25 tone si are pana la 2.5 km lungime.
 Urmatoarea oprire a fost la liniile de asamblare. Acestea sunt impresionante, mai ales pentru un profan asa ca mine. Aici functioneaza aproximativ 700 de roboti care automatizeaza aproape 100% productia. Este de spus insa ca si factorul uman are un rol foarte important in productie, fiecare om avandu-si locul bine determinat si specializat. Mi-a placut sistemul muzical de avertizare si organizare din hala de asamblare, fiecare nota muzicala indicand o anumita problema care se cere rezolvata pe loc. Dupa ce ies de pe banda de asamblare, masinile intra in circuitele de testare, care includ nenumarate teste, din care mie mi-au placut testele cu jeturi de apa pentru verificarea etanseitatii masinilor si cele de pe circuitele cu denivelari. Mai ales aici, am remarcat dexteritatea celor care le conduc, care stiu exact, din cele mai mici semne, daca masina prezinta imperfectiuni care ar putea-o duce inapoi, pe banda de asamblare.

Vizita noastra s-a incheiat in vechea hala de productie, acum transformata in muzeul masinilor OPEL. Pentru multe din masinile de epoca aflate aici, oficialii Opel au depus eforturi multiple de a le recupera si reconditiona, multe modele fiind “botezate” dupa ocupatia ultimului lor proprietar: “masina Doctorului”- o masina din 1909 cu 2 locuri considerata foarte sigura pe aceea vreme, “Masina viticultorului”- care a apartinut unui viticultor, fiind folosita la tranportul diverselor obiecte pe aleile dintre vii si pastrata paradoxal intr-o stare foarte buna, “masina bunicii din Damemarca”- descoperita intr-o stare remarcabil de buna de mostenitori, in garajul bunicii lor, dupa aproximativ 50 de ani, etc.
Trebuie sa mai spun ca oricine poate vizita fabrica OPEL, contra cost; in 2008, costul unui bilet fiind de 4.5 eur.  Pentru grupuri de minim 10 persoane se organizeaza si tururi cu ghid, la ore fixe, asemanatoare celui descris de mine mai sus, si nu pot sa spun decat ca merita pe de-a intregul.

















2 comentarii:

  1. Foarte interesant. Cu siguranta una din obiectivele pe care as vrea sa-l vizitez in Germania la urmatoarea vizita.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. A fost intr-adevar interesant si nu pot decat sa recomand o vizita aici.

      Ștergere