Etichete

sâmbătă, 12 octombrie 2013

From Greece with love- sau prin Grecia pe cont propriu

Planificare, traseu si generalitati

Anul asta am ales sa ne petrecem vacanta de vara in Grecia. Pe cont propriu, deplasare cu auto personal, si cu copil cu tot. Deci 2 adulti si un copil de 6 ani jumate. In total au fost 14 nopti/15 zile, pe care le-am impartit in functie de ceea ce ne-am dorit sa vizitam dar si in functie de distantele rutiere astfel: 2 nopti la Salonic- 2 nopti in Kalampaka la Meteore- 4 nopti in Litochoron, pe Riviera Olimpului - 6 nopti in satucul Kalives, intre bratele Kassandra si Sithonia din Halkidiki.
Nu am dorit nici sa schimbam cazarea in fiecare zi si nici sa alergam pe drum dar pe de alta parte am vrut sa vizitam cat mai multe si sa alternam si cu cateva zile bune de stat la plaja. Nu am avut nici o flexibilitate in alegerea perioadei de plecare adica trebuia sa plecam undeva in jurul datei de 17 august si trebuia sa ne intoarcem in Bucuresti musai pana pe 2 septembrie.  E de spus ca in Grecia, in luna august, e al naibii de cald. Perfect adevarat, dar…macar e o caldura uscata si nu una umeda, care e mai greu de suportat. Si apoi urma sa circulam in nordul si estul Greciei si m-am gandit ca n-o fi asa de insuportabil ca mai la sud, unde, in alti ani, am trait tot in luna august si temperaturi de 45 de grade. Si am fost relativ norocosi pentru ca am avut parte de temperaturi intre 33-35 grade, ba chiar intr-o zi ne-a plouat cateva ore bune.
Din start am exclus orice insula din traseu din cauza ca nu am vrut sa ne “sechestram” tot sejurul intr-un singur loc si apoi din cauza costurilor suplimentare pe care le presupune orice traversare cu feribotul. Asa ca, dupa citit zeci de site-uri si forum-uri si intrebari puse diversilor cunoscuti, am incropit un prim traseu inca de prin luna aprilie. 
Primul draft arata cam asa: Bucuresti- Salonic(tranzit 1 noapte)- Sithonia(5 nopti-stat la plaja)-Ouranopolis (1 noapte- cu vizita baietilor pe Muntele Athos, eu urmand sa-i astept la plaja)- Riviera Olimpului (3 nopti)- Valea Tempi- Meterore(2 nopti)-Lamia (2 nopti- cu cu dus-intors si vizita full la Delphi)- retur Bucuresti cu oprire in tranzit o noapte la Sidarokastro.

Frate-mio (rezident de cativa ani in Atena) mi l-a desfiintat insa cu cateva argumente logice si mai ales practice, pe care o sa le scriu aici ca si tips, pentru cei care-s interesati de o astfel de vacanta:
-cu copil de 6-7 ani la drum, distantele conteaza fantastic, asa ca e de evitat un circuit care sa acopere toata Grecia continentala. Prim urmare ne-am rezumat la un traseu care sa acopere putin din centru, partea de est si peninsula Halkidiki.
-pentru Muntele Athos trebuie o viza speciala de intrare care se poate obtine numai din Salonic si cam cu o luna inainte de vizita. Era prea complicat si am renuntat la vizita si deci si la noaptea de cazare din Ouranopolis.
-partea de sejur e mai indicat sa fie dupa partea de circuit, in scop de odihna. Perfect adevarat asa ca le-am inversat si am marit sejurul cu o zi, tinand cont ca vizita la M-tele Athos picase.
-orasul Lamia nu ofera mai nimic de vizitat sau de vazut asa ca nu se merita o oprire acolo, eventual doar un tranzit. Asa ca am renuntat de a ne duce pana mai la sud, la Delphi si am lungit perioada petrecuta pe Riviera Olimpului.
-Salonicul merita vizitat si nu doar tranzitat, asa ca am marit perioada de sejur acolo la 2 nopti.
- oprirea de tranzit la Sidarokastro nu merita facuta decat daca veniti din sud sau din insulele din vest. Pentru retur din Halkidiki sau Riviera Olimpului este perfect posibil ca drumul de intoarcere sa fie facut dintr-o bucata, si exact asa am facut.
-Grecia continentala, ca si destinatie de circuite, poate fi impartita in trei mari parti : Centrul/Riviera si Halkidiki, Vestul si Sudul, incluzand Atena si imprejurimile si Peloponezul.  Asa ca am lasat pentru alte ocazii vestul si sudul.
Prin luna iunie am definitivat traseul si am facut rezervarile pentru cazare. Pentru asta am folosit site-ul de rezervari Booking, dar am tinut cont si de review-urile gasite pe Trip Advisor sau pe forum-urile romanesti.

Sumarizand, traseul final a iesit si s-a derulat cam asa, incluzand aici obiectivele, cazarile si impartirea pe zile:

Ziua 1- plecare din Bucuresti dimineata la ora 7.30, intrat in vama Giurgiu la ora 8.30 si inceput tranzitarea Bulgariei (vorba unui amic, cine o fi pus dom’le Bulgaria in drumul nostru!!!). Am facut 3 opriri pe drum (vigneta la Ruse, masa de pranz luata la Mc Drive-ul de la Shall de pe autostrada, imediat dupa Sofia si alimentare cu benzina inainte de Kulata). Am iesit din Bulgaria pe la ora 17 si am mai facut inca o ora pana la Salonic. La ora 18.15 am ajuns la Hotel Olympia din Salonic. Hotel de 3 stele, cu parcare proprie, mic dejun inclus si pozitionat foarte bine, in centru, la 5 minute de mers pe jos de Piata Aristotel, chiar langa Forumul Roman. Cazare pentru 2 nopti;
Ziua 2- vizita Salonic;
Ziua 3 -plecare spre Kalampaka, la Meteore. In drum oprire 3 ore la Edessa pentru a vedea cascadele. Ajuns la ora 14 la Hotel Kosta Famissi, in Kalampaka. Hotel de 3 stele, cu mic dejun inclus, parcare subterana proprie. Cazare pentru 2 nopti;
Ziua 4-vizita la manastirile Meteorei;
Ziua 5- plecare spre Riviera Olimpului. Oprire in Valea Tempi la Agia Paraskieva. Oprire pentru pranz in statiunea Nei Pori (Neoi Poroi) si achizitionat excursie la Skiatos de la o agentie turistica locala. Cazare in Litochoron la Hotel Mirto. Hotel boutique, cu mic dejun inclus si parcare proprie. Vizita oras si cazare pentru 4 nopti;
Ziua 6 - excursie insula Skiatos. In mod organizat, prin agentie turistica. Plecare cu masina proprie , la ora 5.30, pana in Nei Pori. Acolo imbarcat in autocar cu turisti colectati din multiple statiuni si mers pana in portul Glyfa, la 100 km de Volos. Apoi cu vaporas turistic pana la Skiatos si retur la ora 10.30 in Nei Pori si de acolo cu masina proprie inapoi in Litochoron;
Ziua 7 - vizita situl arheologic Dion, orasul-statiune Platamonas si satul de munte Paleos Panteleimonos;
Ziua 8- strabatut partial Canionul Enipeas. Apoi accensiune pe Muntele Olimp, cu plecare din Prionia (1100m), pana la Refugiul A (aprox.2100m) si retur.
Ziua 9- plecare spre Halkidiki. Oprire in Nea Moudania pentru pranz. Cazare la Resort Kalives , in satul Kalives, langa Gerakini, la 65 km de Salonic. Complex de 3 stele, cu demipensiune, piscine, gradina, loc de joaca copii, parcare proprie, plaja la 500 de m, pozitionat strategic intre bratele Kassandra si Sithonia. Cazare pentru partea de sejur de 6 nopti si plaja.
Zilele 10-14 -plaja in diverse locuri pe Sithonia si Kassandra, cu tur complet al celor 2 brate si cu o excursie de jumatate de zi la Stagira.
Ziua 15 -plecare spre Bucuresti la ora 9. Oprire in Bulgaria de 2 ori (vigneta si alimentare+pranz). Sosire in Bucuresti la ora 18.30.

Generalitati si diverse chestii utile de stiut :

Drumurile:
- In total am facut 2500 km. GPS-ul ne-a fost de ajutor de cele mai multe ori, dar ne-a si incurcat de cateva ori. Ne-a dus intins pana la hotelul din Salonic, dar de exemplu, in Halkidiki, ne-a incurcat rau si tot indicatoarele si localnicii ne-au descurcat. In Bulgaria GPS-ul a fost pe post de bibelou, realitatea rutiera a Bulgariei fiind foarte diferita cele mai recente harti digitale.
-Pe multe autostrazi in Grecia se lucra si drumul era deviat. Valabil si pentru Bulgaria. Centura Sofiei este ceva ingrozitor si la intoarcere efectiv ne-am ratacit. Ne-am invartit pe centura circa o ora pana am gasit un indicator care nici macar nu era de Ruse, ci de Varna. Nu ne-a oprit nici un politist, nici in Grecia si nici in Bulgaria, cu toate ca echipaje am vazut multe. In general am respectat limitele de viteza, ba chiar am mers cu 10-15 km/h peste. Pe autostrada in Grecia, am mers si cu mai mult decat limita de 120km/h pe alocuri.
-Pe Autostrada E75, care merge de-a lungul Rivierei Olimpului, sunt puncte de plata a taxei de autostrada cam la 50 km. Adica de la Nei Pori si pana in Paralia, cred ca sunt 4 sau 5 astfel de puncte, unde lasi 2-3 Euro. De evitat autostrada si de mers pe drumurile adiacente, chiar daca se face mai mult. Pe drumurile astea iar ne-a incurcat GPS-ul, pentru ca exista si multe sensuri unice. Asa ca e de urmarit indicatoarele. Dezavantajele la drumurile astea adiacente: exista pe alocuri indicatoare care sunt numai in greaca iar noaptea drumurile nu sunt luminate .
-In general, in Grecia, politistii nu au treaba cu turistii. Asta bineinteles daca nu faci ceva grav sau batator la ochi. Dar, ca si idée, politistii de multe ori ii ajuta pe turisti si se poate apela la ei cu increderepentru informatii despre drumuri dau directii. Nu am fost niciodata opriti de politie in Grecia.

Cazarile:
Eu una am spus la toti cei care au fost interesati sa ma asculte. In Grecia nu se merita sa mergi la 5 sau 4 stele, decat daca chiar vrei confort superior sau lux. Cazarile de 3 stele in Grecia sunt foarte bune, acopera cerintele standard si cu foarte mici exceptii satisfac si gusturi mai pretentioase. Este adevarat ca, cel putin in orase, parcarea este o problema. De asta noi am cautat ceva vreme pana am gasit peste tot hoteluri care aveau parcare proprie inclusa in pret. Chiar si cu parcare proprie, am avut uneori probleme. In Litochoron, hotelul avea parcare doar pentru 5 masini. In doua zile nu am gasit efectiv loc si a trebuit sa lasam masina intr-o parcare publica gratuita, aflata din fericire chiar langa hotel.
Curatenie peste tot. Cu mici exceptii micul dejun a fost bun si variat peste tot si daca am avut cerinte mai speciale: mic dejun la ore nestandard, solicitat fier de calcat, ceva anume de mancat sau baut ce nu aveau in oferta standard, nu a fost niciodata nici o problema si nu a trebuit niciodata sa scoatem bani suplimentari din buzunar.
Am gasit la toate hotelurile personal care vorbea fara exceptie o engleza buna sau chiar foarte buna pe alocuri, saritori si totdeauna cu zambetul pe buze. Merg pe principiul “clientul nostru-stapanul nostru” si stiu sa te faca sa te simti bine, indiferent de situatie.

Mancarea: Pentru mine, in multe privinte, Grecia este a doua mea tara, iar cand ma gandesc la mancarea greceasca eu una declar Grecia pe primul loc dintre tarile vizitate pana acum. Am mai scris in trecut despre bucataria greceasca asa ca nu o sa ma repet. Tavernele grecesti sunt pe cat de variate pe atat de “imbietoare”. Chiar daca nu au opulenta si cantitatea restaurantelor turcesti, eu una le prefer pe cele grecesti celor din urma. Indiferent de loc, la o taverna greceasca vei fi intampinat din prag cu zambete si invitatia calda sa te simti ca acasa, vei primi imediat o carafa cu apa rece din partea casei (deh, grecul stie ca la ei e cald si calatorului ii este mai ales sete cand ii trece pragul) si o farfurie cu antreuri (paine prajita dreasa cu ulei de masline si busuioc, zacusca, iaurt, icre sau diverse alte chestii de rontait) ca sa-ti treaca timpul mai repede pana vine mancarea, daca vrei sa mananci peste proaspat grecul te duce de mana in bucatarie sa ti-l alegi singur si vine sa faceti conversatie pana se gateste, iar dupa ce termini de mancat, tot acelasi grec vine si-ti aduce desertul tot din partea casei (fructe de sezon sau un dulce), iar pe nota de plata ai sa gasesti doar felul principal si bauturile comandate. Mie una cel mai mult imi place mai ales sa stau si sa “zac” intr-o taverna, dupa masa, cu un pahar de ceva in fata, ascultandu-le muzica traditionala, care in destul de multe locuri e chiar cantata live.

Plajele: Mi-am propus ca e sa scriu separat despre plajele pe unde ne-am oprit (de pe bratele Sithonia si Kassandra , Riviera Olimpului si insula Skiatos) pentru ca subiectul merita sa fie distinct. Pe cele de pe Riviera Olimpului le-am vazut in trecere, oprindu-ne la pranz sau tranzitand statiunile. Oricum, daca e un alt capitol la care Grecia exceleaza, acela este multitudinea, diversitatea si calitatea plajelor ei. Este cert o bogatie naturala si o unicitate care face din tara asta ceva deosebit. Fie ca sunt cu pietre sau cu nisip, fie ca sunt amenajate sau salbatice, au toate farmecul lor. Nu o sa gasiti pe nici o plaja din Grecia nici aglomeratia crancena de pe plajele de la noi din Mamaia, Costinesti sau din Vama Veche, nici mucurile de tigari sau cojile de seminte, nici algele lasate sa putrezeasca pe malul apei, nici gunoaie in apa, nici tot felul de utilaje nautice care sa-i incurce pe cei doritori doar de inot, nici tigani care sa se tina scai de tine, nici muzica maneleasca data pana la refuz si nici preturi mitocanesti pentru cate un sezlong. Am gasit plaje salbatice de o frumusete rara, unde ne-am intins prosopul si umbreluta si unde am stat aproape singuri ascultand marea ore in sir. Am gasit plaje amenajate unde ne-am pus prosoapele direct pe cate un sezlong si am platit doar cate o bautura toata ziua, fara sa ne deranjeze nimeni cu nimic si unde sezlongurile erau puse la o distanta de confort unele de altele. Si chiar daca erau mai aglomerate, peste tot erau si locuri libere intre portiunile cu sezlonguri, unde puteai sa stai fara probleme pe prosopul propriu, fara sa-ti arunce nimeni nisip in cap in trecere.

Obiectivele turistice: sunt excelent semnalizate si se ajunge la ele facil. Grecii stiu ca turistul se plictiseste numai la plaja si si-au facut o adevarata industrie a excursiilor optionale pe care le vand celor care-si aleg un sejur intr-o statiune. Si nu-i absolut nimic rau in asta. Dar pentru cei care cunosc macar putin din istoria Greciei si mai ales din legendele ei, tara asta se descopera altfel decat ascultand un ghid care repeta la grupuri de turisti pe banda rulanta, aceeasi poveste over and over again. Imi zicea un coleg ca grecii astia, oriunde au gasit o pietricica antica, au lustruit-o frumos, au scornit o legenda si s-au apucat sa vanda bilete de intrare turistilor creduli. Adevarul este ca grecii isi pretuiesc istoria si mai ales o cunosc mult mai bine decat ne-o cunoastem noi pe a noastra. Sunt mandri ca au fost una din natiile cele mai instruite din istorie (si eu as indrazni sa spun ca inca mai sunt) si ca ei au inventat democratia, implicarea in viata comunitatii, ca tot ei au fost parintii artelor, medicinii, stiintelor exacte si mai ales al filozofiei si mai nou a ortodoxismului. Si asta este de apreciat mai ales ca spiritul asta nu a fost nici sters si nici alterat de cei peste 500 de ani de dominatie turceasca. Si se vede in felul in care-si promoveaza siturile arheologice, castelele si manastirile sau muzeele. Asa ca, ar fi un pacat sa mergi in Grecia si sa stai doar la plaja, fara sa te duci, organizat sau pe cont propriu, sa vezi macar cele mai apropiate obiective de locul unde iti alegi cazarea. Pentru ca ceva de vazut exista cu siguranta peste tot, indiferent daca mergi pe o insula sau daca ramai pe continent.


Asta voi incerca eu sa fac aici, in postarile mele urmatoare. Sa descriu ce e de vazut si ce am vazut, ce am tinut minte din povestea lor si mai ales ce impresii mi-au lasat locurile vizitate. 




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu