Etichete

duminică, 31 martie 2013

Sudul Bali-ului

Nusa Dua, Kuta, Seminyak, Canggu si Pura Tanah Lot

Ca sa generalizez cumva, sudul Bali-ului este locul unde turismul modern este cel mai bine reprezentat in Bali. In trecut, satele de aici erau simple sate pescaresti, unde localnicii se ocupau de pescuit in principal dar si de ceva mestesuguri si de putina agricultura. Insa de la vremurile cand aici se construia primul hotel japonez (in 1965), sau de la locul unde in anii 70 veneau hippiotii australieni pentru surf si viata libera, totul s-a transformat incepand cu anii 80.
In a treia noastra zi in Bali am facut o excursie in sudul Bali-ului, oprind in cateva locuri unde ghidul avea cate ceva de povestit sau aratat.
Nusa Dua este o localitate unde hotelurile exclusiviste rasar printre plantatiile de arbori de cocos. Aici sunt si terenuri de golf si tot aici se practica multe sporturi precum parasailing sau jet-ski.
Kuta este un fel de leitmotiv al Bali-ului. Detinand o plaja lunga de 9 km, cu nisip alb si fin, a permis constructia hotelurilor de 5 stele unul langa altul, chiar pe faleza paralela cu plaja. Este un paradis al surferilor, dar si al localnicilor care vand turistilor tot ce poate fi vandut, inclusiv droguri sau sex de toate felurile. Nu mai tarziu de 2005, aici a avut loc un atentat terorist revedincat de o grupare extremista musulmana, in urma caruia si-au pierdut viata 29 de turisti straini iar 122 au fost grav raniti. Pe locul atentatului acum se inalta un monument care aminteste tuturor de cat de grava amenintare este terorismul. Pot doar sa spun sa amintirea acestui atentat a provocat vii si aprinse discutii in grupul nostru, ca si reactie la cuvintele ghidului care ne povestea despre cat de toleranti sunt ei Balinezii si cat sunt de deschisi la diversitatea religioasa.
Oricum, este remarcabil ca numai in cateva decenii Kuta, de la un simplu sat unde inainte era o fortareata pentru leprosi, a devenit principala statiune turistica a Bali-ului, chiar daca renumele atrage aici si o mai nedorita categorie sociala de hoti, prostituate si drogati.
Noi am stat in Kuta cateva ore bune, sa facem baie si plaja, apoi sa luam pranzul in liniste.
Urmatoarea localitate vizitata a fort Seminyak. Mai putin aglomerat ca si Kuta, dar totusi plin de hoteluri luxoase, boutiquri de firma, Spa-uri, restaurante pe plaja si cluburi de noapte, mi-a parut a fi raiul expatilor, care umpleau atat plaja cat si magazinele sau restaurantele. Adica aici am auzit vorbindu-se numai engleza- australiana sau americana, franceza, germana, italiana sau olandeza, iar localnici, excluzandu-i pe cei cativa vanzatori de la kios-curile de informatii, nu prea am vazut. Aici mi-au placut mult strazile decorate cu bambus si lampioane, care erau pregatite pentru festivalul lunii care urma sa fie in saptamana viitoare.
Continuand sa mergem spre nord, de-a lungul coastei sud-vestice, am ajuns dupa amiaza la Canggu. Care mi-a placut cel mai mult din seria statiunilor vizitate, pentru ca inca-si pastreaza aerul boem si mai ne-turistic. Aici am gasit un templu local care, din spusele ghidului, dateaza din sec.11, cu vedere spre mare, fapt destul de rar printre templele hinduse pentru ca simbolizeaza deschiderea catre moarte. Era in renovare, dar am fost lasati sa intram efectiv peste tot. Si fiindca templul era chiar pe plaja, am facut si aici baie printre niste valuri grozave, care explicau multimea de centre de inchiriat placi de surf sau de instructori ad-hoc de surf. Am mai zabovit ca sa mancam o inghetata delicioasa si sa facem poze, iar cat eu imi mancam inghetata, cot la cot cu o liota de surferi hippioti australieni, C. a gasit intr-o coliba acoperita cu stuf, care se pretindea a fi restaurant, internet wireless de mare viteza astfel incat a putut sa-si rezolve cateva afaceri.
altarul unui restaurant in Kuta

plaja din Kuta

casa in Seminyak

decoratiuni stradale in Seminyak

templul din Canggu

ofrande pe treptele templului din Canggu

centru de surf pe plaja din Canggu

Insa cum s-ar zice bomboana de pe coliva a zilei a fost vizita la Tanah Lot.
Pura Tanah Lot, care inseamna stanca din ocean, este unul din cele mai remarcabile locuri ale Bali-ului. Este un templu hindus, sau mai bine zis este un complex de 9 temple hinduse, cocotate pe niste stanci vulcanice, orientate catre cele 9 puncte cardinale. Exista bineinteles si o legenda, cum ca complexul a fost initiat de calugarul indian Nirartha, sosit aici in sec.16, care, intr-una din calatoriile sale a vazut pe coasta, in acest loc o lumina. Mergand sa mediteze acolo, Nirartha a atras catre el pe discipolul unui preot local pe care l-a convertit la hinduism. Asta a tras mania preotului local, care l-a provocat pe Nirartha. Acesta l-a infruntat pe preot cu toiagul sau, care in lupta s-a transformat intr-un sarpe, fapt care a dus la incetarea conflictului si recunoasterea superioritatii spirituale a lui Nirartha, care si-a mutat locul de meditatie in ocean, sau mai bine zis, pe o stanca din ocean. Pe aceasta stanca este construit cel mai mare templu al complexului, iar accesul la templu se poate face doar la reflux, cand apele oceanului se retrag si stanca este legata astfel de uscat.
Mai trebuie sa spun ca toate templele, construite toate din tuf vulcanic, sunt cocotate pe stanci legate de uscat prin pasaje inguste unde nu prea incap mai multe persoane alaturi, iar ca sa urci pana la ele nu trebuie sa suferi de vertij pentru ca pana jos sunt ceva metrii iar valurile oceanului se sparg foarte violent de stanci. Vizitatul celor 9 temple, ne-a luat o groaza de timp pentru ca sunt situate la o oarecare distanta unul de celalalt iar numarul de turisti care efectiv se calca pe picioare este foarte mare, asa incat iti ia ceva vreme sa poti face o poza in care sa nu apara vreun strain in cadru. Asfintitul la Tanah Lot este un spectacol pe care mii de oameni vin zilnic sa-l vada de pe terasele restaurantelor de langa temple. Am stat si noi sa privim asfintitul aici si nu pot descrie in cuvinte o asa mare maretie si frumusete.
intrarea la Tanah Lot

Apusul la Tanah Lot

Ne-am pierdut apoi in bazarul de langa complex si i-am facut sa ne astepte pe toti ceilalti cand ne-am oprit sa negociem pretul la cateva suveniruri pe care le-am cumparat de aici. Excursia noastra s-a terminat tarziu in noapte pentru ca chiar si noaptea, soselele din Bali sunt la fel de pline, iar lipsa luminilor de pe marginea soselelor face traficul la fel de greu de suportat ca si cel din timpul zilei.