Etichete

sâmbătă, 27 octombrie 2012

Portugalia- Alto Alentejo


Evora, Estremoz, Elvas, Beja

Alto Alentejo, sau Regiunea Alentejana a Portugaliei, se caracterizeaza printr-un turism rural specific, cu pensiuni situate in mijlocul pajistilor bogate unde pasc vite sau oi si unde contactul cu natura este deplin si extrem de puternic. Alto Alentejo se mai mandreste cu fabricarea unei ceramici celebre, colorata si cu incrustatii de marmura; cu o gastronomie specifica, care combina imaginatia cu condimente aromate si ierburi mirositoare si mai ales se mandreste cu o serie de vinuri de foarte buna calitate, care chiar daca nu sunt la fel de celebre ca si cele de Porto nu sunt mai prejos, avand ca si atu un buchet si o prospetime aparte. Si nu in ultimul rand, regiunea Alentejana este renumita datorita hergheliilor care cresc cai de rasa pura lusitana, aceasta activitate avand aici un puternic caracter traditional.
Capitala regiunii este Evora, inscrisa pe lista Patrimoniului Universal UNESCO. Noi am ajuns in Evora pe inserat si ne-am invartit ceva pana sa gasim “albergaria”, adica pensiunea unde aveam rezervata o camera. Am gasit-o, ca si in Porto, tot cu ajutorul localnicilor, incredibil de saritori si de calzi si ne-am cazat in conditii foarte bune pentru 3 stele, pentru urmatoarele 2 nopti.
Evora este un adevarat muzeu in aer liber, monumentele se succed practic unul dupa altul si au o incredibila valoare artistica si istorica, ceea ce face ca Evora sa fie unul din cele mai frumoase orase ale Portugaliei. Originile orasului se pierd in istorie; aici se ridica inca ruinele unui templu roman, cel mai probabil dedicat Dianei, care dateaza din sec.2, iar orasul vechi s-a ridicat practic in jurul acestui templu. In timpul cuceririi Maure s-au ridicat vechile ziduri care acum inconjoara orasul vechi, iar orasul modern a fost ridicat in afara zidurilor maure. In evul mediu, Evora a fost orasul de scaun al dinastiei de Burgundia si Avis si acesta este motivul pentru care orasul pastreaza si acum palate, biserici, manastiri si nenumarate cladiri cu fatadele sculptate, intr-o mare varietate de stiluri artitectonice: Romanesque, Gotic, Renascentist si Baroc. In 1559 Cardinalul D.Henrique a fondat aici Universitatea “Espirito Santo” care a fost refacuta in 1979 si este functionala si astazi.
Noi nu am avut o harta a orasului, asa ca am ratacit pur si simplu pe strazi, stradute, piatete si piete, admirand cladirile, oprindu-ne la cate un restaurant cand ne simteam obositi si savurand cate un fel de mancare traditional, “migas”, sau “acordas”, sau cate un desert traditional delicios, facut din oua si zahar.
In felul asta am descoperit si admirat monumentele orasului, fara prea multa bataie de cap si fara sa ne inghesuim cu grupurile organizate de turisti.
Remarcabile sunt:
- Catedrala, sau Se, care are originile in sec.12 sau 13, exemplu de arhitectura Gotica, cu 2 turnuri impozante care-i flancheaza fatada, reprezentandu-i pe cei 12 apostoli.
- Igreja Sao Francisco, in stil gotic si Manuelin, cu o macabra Capela a Oaselor, facuta sin scheletele a nenumarati calugari, unde noi nu am intrat, dar care era extrem de “savurata” de turisti;
- Igreja Santa Graca, biserica cu o fatada si decoratiuni care mie mi-a evocat un templu pagan mai degraba decat o biserica crestina;
- Manastirea Os Lois, acum Pousada Nacional, o interesanta cladire gotica si Igreja Sao Joao Baptista, tot o biserica Gotico-Manuelina, ambele aflate vis-à-vis de Templul Roman;
- Universitatea, Palatul Regal Don Manuel, si Biserica Misericordia;
Dar fara indoiala centrul Evorei este reprezentat de Praca do Giraldo, plina de turisti, cu multe restaurante si elegante hoteluri, unde de multe ori si noi ne-am oprit ca sa mancam sau ca sa savuram unul din vinurile locale.
La Poarta Evorei


Praca Do Giraldo



Catedrala






 
Templul Dianei
 


Pousada National






 




Igreja O Spiritu Santo e Graca





Palatul Regal

Igreja Sao Francisco



A doua noastra zi in regiunea Alentejana am mers sa vedem doua orase aflate foarte aproape de Evora.
Primul oras unde ne-am oprit a fost Estremoz, un oras medieval, cu un Castel si un vechi bastion precum si cu vechi ziduri medievale care dateaza din sec.17. Faima acestui oras e data de carierele de marmura din apropiere, marmura din care a fost construit si templul Dianei din Evora, precum si minunata Statuie a Reginei Isabela, aflata in piata principala a orasului. In oras se intra prin cateva porti medievale, care isi pastreaza si acum maretia: Evora, Sf.Catarina, Currais, St.Antonio. In afara Castelului, care dateaza din sec.13 si pe care noi l-am prins inchis pentru restaurare, aici se mai pot vizita: Palatul Regal, Sala Armelor Regelui Joao V., Biserica Sf. Francisco si Muzeul Religiilor.
Zidurile medievale din Estremoz




Castelul

curtea Palatului Regal

statuia Reginei Isabela




Poata de intrare in Estremoz

Al doilea oras vizitat de noi in aceea zi a fost Elvas, aflat chiar la granita cu Spania, care este situat pe un deal si care in trecut a fost considerat cea mai puternica fortareata a tarii. Strazile din Elvas poarta inconfundabila amprenta a cuceririi maure, dar cel mai impresionant monument de aici este indiscutabil Apeductul Amoreira, o impresionanta constructie lunga de 7 km, cu patru randuri de arcade, construit intre 1498-1622 si care este perfect functional si astazi. Si in Elvas se afla un vechi Castel medieval si multe biserici vechi de cateva sute de ani, dar nu am stat aici mai mult de 1 ora, atat cat ne-am luat sa vedem impresionantul apeduct. Imi amintesc de drumul inapoi spre Evora pe care l-am facut pe o sosea de tara, printre campii colorate in rosu din cauza florilor de mac, regiunea fiind una din cele mai importante regiuni agricole ale Portugaliei.
Apeductul Amoreira din Elvas







A doua zi am parasit cu regret Evora, indreptandu-ne spre sud, dar nu am parasit provincia Alentejana fara sa ne oprim in Beja, tot un vechi oras cu origini pe vremea romanilor. Beja chiar a fost capitala regionala pe timpul lui Iulius Cezar, si pastreaza stradutele inguste si cotite din timpul cuceririi maure.
Un vechi Castel se inalta in mijlocul orasului, construit pe vechile ziduri romane si refacut mai apoi de regele Dinis in 1310. Un imens donjon- turn, Torre de Menagem se inalta in mijlocul Castelului, si acest turn, cel mai inalt din Portugalia, este simbolul orasului Beja. Pe terasa de sus, unde am ajuns cu greu urcand o scara spiralata, se vede cea mai buna panorama asupra orasului. Noi am prins o ceremonie de premiere a unor elevi la Castel si am stat sa le admiram uniformele, lucrate traditional, robe negre cu cusaturi rosii si albe, precum si palariile, minunat lucrate si ele, decorate cu pene si cusaturi identice cu ale robelor.
Torre de Menagem


Curtea interioara a Castelului din Beja






Pe terasa Castelului


Sunt convinsa ca orasul Beja are multe alte atractii de oferit calatorilor, insa noi nu am zabovit aici prea mult, fiindca destinatia noastra finala in aceea zi era Portimao, asa ca ne-am indreptat catre insorita provincie Algarve, poate cea mai cunoscuta si gustata de turisti regiune a Portugaliei.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu