Etichete

sâmbătă, 28 martie 2015

Cappadocia Sumary

In ultimii ani Cappadocia a foat din ce in ce mai promovata turistic, asa incat, atunci cand cautam cazare pentru micul nostru sejur de 3 zile in zona, ofertele au fost numeroase si foarte diverse. Din pacate insa, agentiile romanesti sau turistii romanai nu au descoperit inca imensul potential al zonei asa ca ofertele organizate catre Cappadocia sunt aproape egale cu zero. Ne-am rezervat camera pe Booking si nu am facut rabat la nimic: am vrut un cave hotel, traditional si cu terasa asupra vaii, asa ca ne-am asigurat cazarea in Goreme. Este esential, daca calatoriti pe cont propriu, sa studiati atentie ce anume doriti sa vizitati si sa va calculati cu mare atentie timpul disponibil.
Ideal pentru a vizita Cappadocia ar fi 5 zile, primavara sau toamna. Iarna e foarte frig pentru vizitele in aer liber, iar vara este foarte cald. Noi nu am avut 5 zile, asa ca am aglomerat in 3 zile tot ce am dorit sa vedem. Am citit cu mare atentie inainte tot ce am gasit disponibil pe site-uri, asa ca, ajunsi acolo, stiam exact ce sa vedem, unde sa mergem si cat timp sa alocam fiecarei vizite. Fac o paranteza sa spun ca turismul in zona este extrem de bine organizat. Hotelurile si pensiunile ofera transferuri din/spre aeroportul din Kayseri la orice ora din zi si din noapte, exista nenumarate agentii de turism care vand excursii organizate si exista numeroase puncte de unde poti inchiria masina, daca esti mai independent. Deci indifferent de cum preferi sa te misti, nu ai cum sa ratezi principalele atractii. Mai zic ca aglomeratia la principalele obiective este mare si grupurile organizate sunt mari si ele. Preturile excursiilor eu una cred ca e un pic cam mare, mai ales ca iti includ vizite la anumite magazine cu produse traditionale, unde se pierde timp si unde pur si simplu esti obligat sa intri si invariabil sa cumperi ceva.
Noi, fiind cu masina proprie, nu am avut nici o problema sa ne organizam pe cont propriu cu totul. Am gasit harti la hotel, am cerut cateva explicatii si le-am primit cu multa caldura, iar locuri unde sa mancam, slava cerului, erau destule.
O prealabila documentare despre Cappadocia este esentiala daca vrei sa intelegi si altceva decat magnificele forme de relief de aici. Eu mi-am facut documentarea temeinic si am completat-o cu informatiile dintr-un ghid cumparat de acolo si cu explicatiile primate de la agentii de turism de la hotel sau pe alocuri de la ghizii locali.
Cappadocia este atestata documentar prima data de Strabon care descria zona ca fiind cuprinsa intre Muntii Taurus la sud, Aksaray in vest, Malatya in est si nu mai putin de coasta Marii Negre in nord. In zilele noastre, regiunea Cappadociei nu mai e la fel de intinsa, este alcatuita din provinciile Nevshehir, Aksaray, Nigde, Kayseri, and Kirsehir.
Din punct de vedere geologic, zona este una vulcanica, eruptiile din Miocen (acum 10 milioane de ani in urma) si lava din Neogen a format un strat de tufa vulcanica pe un platou intins. Raurile care s-au format in Pliocen si lacurile locale, au contribuit la erosiunea straturilor de lava create de vulcani, contribuind major la aspectul actual al zonei. Cele mai interesante forme geologice sunt vestitele “Fair- chimneys:, sau “Hornuri ale zanelor”. Au de obicei forma conica, cu o palarie de bazalt deasupra. Dar sunt si cu forma de ciuperca, sau coloana sau stanci ascutite.
Cele mai dese Fair Chimney se gasesc in triunghiul format de satele Urgup-Uchisar-Avanos. Dar am gasit si unele spectaculoase si in Selime.

Din punct de vedere istoric, artefactele din Cappadocia se impart in trei mari perioade istorice: perioada hitita, cea romana si bizantina si cea otomana.
Perioada Hitita, desfasurata intre 1750-1200 I H. si apoi, in timpul ultimului imperiu hitit, pana in anii 700 d.H. Hititii erau un popor migrator venit din Europa peste Caucaz si s-au stabilit in Cappadocia in jurul anilor 2000 i.H. Au format un maret imperiu si s-au contopit cu populatia locala. Limba vorbita de ei era de origine indo europeana, iar capitala imperiului lor era Hatusa. Hititii au construit numeroase drumuri care legau imperiul lor de statele sudice si au construit miraculoasele orase subterane care au supravietuit pana in zilele noastre.

Epoca romana si mai ales cea bizantina au adus transformarea regiunii intr-un important centru religios crestinesc. Aici si-au gasit refugiul, de prigoana soldatilor romani, foarte multi crestini, care au intemeiat biserici, majoritatea sapate in stanci, incredibile bijuterii care au supravietuit timpului. Perioada iconoclastica a durat aproape 100 de ani, si atunci au fost pictate mai toate bisericile crestine din regiune.
Epoca otomana a inceput odata cu cucerirea orasului Kayseri de catre turci, in 1082 si toata Cappadocia a devenit parte a lumii islamice. Populatia crestina a fost tratata cu multa toleranta in toata perioada otomana si a ramas in istorie ca o etapa calma si linistita, cand au fost construite moschee care aveau in jur scoli, spitale si fantani, in egala masura bisericile crestine fiind inca functionale pana la schimbul de populatie care s-a facut intre Grecia si Turcia.

Vizita Cappadociei ar trebui sa tina cont de vizitarea a cel putin unul din Muzeele in aer liber din Goreme, sau Zelve, unul din “castelele’ din Uchisar sau Ortahisar sau Urgup, unul din orasele subterane de la Kaymakli sau Derinkuyu sau Ozluce sau Ozkonak, o vizita la una din ‘catedralele “ din Selime sau Cavusin si mai ales un popas in canionul vaii Ihlara, mai ales daca popositi aici vara. Bonusul ar fi o plimbare cu balonul cu aer cald (tineti cont ca se pleaca la 3 -4 dimineata sin u e deloc ieftin).
Noi ne-am organizat in felul urmator:
-          jumatate de zi (4 ore) vizitarea Open Air Muzeum din Goreme
-          o zi petrecuta vizitand: Uchisar, orasele subterane de la Kaymakli si Derinkuyu, apoi o excursie in canionul Ihlara si la sfarsitul zilei pana la inserare am vazut minunatul sat Selime.
-          O zi petrecuta vizitand: satul Cavusin, formatiunile de relief de langa Avanos, apoi Open air museum din valea Zelve, iar dupa amiaza am vazut Urgup si Ortahisar, iar asfintitul l-am admirat din Devrent valley.
Bineinteles ca e doar o sugestie de traseu. Noi am avut masina proprie care ne-a permis sa ne miscam repede si efficient si in plus nu ne-am hazardat sa mergem prea mult pe jos (exceptie a facut valea Ihlara). Am vazut insa excursionisti cu rucsacul in spate, plecati pe trasee de cate o zi intreaga, prin multele vai ale regiunii. Minunat si in felul asta. Dar tineti cont ca probabil va trebuie mai multe zile petrecute aici pentru asta.
Am vazut foarte multi turisti sau calatori asiatici si destul de multi americani. Adica europenii erau minoritari, ceea ce este chiar pacat pentru ca regiunea este superba. Cel putin americanii nu intelegeau neam cum am ajuns noi cu masina pana acolo. Cand le ziceam ca Romania e la distanta de 10 ore de Istanbul cu masina, se uitau uimiti la noi. Unei familii de americani a trebuit sa le explic cu harta in fata pe unde am mers cu masina din Bucuresti pana in Cappadocia, pentru ca nu pricepeau nicicum am ajuns noi acolo cu masina si nici ca Romania este mai aproape decat Statele Unite.

Dar mai pe larg despre minunile Cappadociei in postarile viitoare…