Etichete

sâmbătă, 3 ianuarie 2015

Istanbulul de pe Bosfor

Una din cele mai bune idei de a vizita Istanbulul, atunci cand nu stai aici decat 1-2 zile, este sa faci o croaziera pe Bosfor.
Asta pentru ca toate atractiile orasului sunt vizibile de pe vaporas si cu atat mai mult calatoria te poate ajuta  sa castigi timp pretios.
Sunt nenumarate companii si agentii turistice care vand croaziere. Sau o sa gasiti agenti care le ofera, la toate punctele de atractie din Istanbul. Cuvantul de ordine este, ca peste tot dealtfel: negocierea!
Noi am cumparat o astfel de croaziera pentru ultima noastra zi petrecuta in Istanbul, cu 15 EUR (prêt pentru 2 persoane, copiii sub 12 ani avand gratuitate), prêt negociat de la 30 EUR.
Inainte sa ajungem sa ne imbarcam pe vaporas, in aceeasi zi am mers mai intai sa vedem Complexul Beyazit, Moscheea Suleymaniye si cartierul Galata, cu vestitul pod si Turn Galata.
In Piata Beyazit am ajuns mergand pe jos din Piata Sultanahmet. Voiam sa vedem Moscheea Beyazit, dar am fost dezamagiti pentru ca am gasit-o intr-o mare restaurare, in santier neavand acces decat muncitorii. Citisem despre ea ca a fost construita de sultanul Beyazid al II-lea si ca adaposteste mormintele acestuia, ale fiicei sale, Selcuk Sultan si ale marelui sau vizir, Mustafa Resit Pasa.  Si ca pe poarta de acces se afla un epitaf de constructie araba, realizat de un caligraf egiptean.
Ne-am multumit sa intram in Piata Beyazit, aflata in spatele moscheei cu acelasi nume. De fapt, piata dateaza cu mult inaintea moscheei. Piata a fost construita in timpul Imparatului Theodisius, in epoca bizantina. Era cea mai mare piata din oras, inainte de cucerirea otomana. Aici erau palatele demnitarilor, o piata a negustorilor si o basilica. Dupa cucerirea otomana, aria pietei a fost mult restransa prin construirea complexului Beyazit care cuprindea moscheea, o scoala, o bucatarie, spital, hammam, o cantina pentru saraci si un caravanserai. In 1889, cu ocazia vizitei Imparatului Germaniei, piata a fost si mai mult restransa, prin demolarea tarabelor negustorilor, iar forma de astazi i-a fost data in 1950 cand a fost reorganizata, aici fiind locul manisfestarilor studentesti. In ultimii ani, locul principal al manifestatiilor studentesti si a celor politice, s-a mutat in Piata Taksim, si probabil pentru a lasa orasul vechi vizitabil de catre milioanele de turisti.
Universitatea Istanbul- postile din Piata Beyazit

Astazi piata Beyazit este marginita de Moscheea Beyazit, de Universitatea Istanbul si de Marele Bazar. Am admirat portile monumentale ale Universitatii Istanbul si ne-am grabit sa intram in frumosul parc de la poalele Turnului Beyazit. Universitatea Istanbul ocupa  locul vechiului Palat Imperial, inlocuit ulterior de Palatul Topkapi, si fosta cladire a Ministerului otoman al Apararii, construita intre anii 1886-1870,care a fost mutat in Ankara, fostul sediu fiind cedat Universitatii si astazi adaposteste Rectoratul. In fata Rectoratului se inalta impunator Turnul Beyazit, inalt de 85 m si construit in 1828 de catre Mahmut al II-lea, cu rol de a anunta si preveni incendiile din oras. Turnul a fost construit din marmura adusa de pe insula Marmara si are 180 de trepte, dispuse pe 4 etaje, care poarta nume simbolice: Paza, Drapel, Semnal si Cos. Mai servea si ca semnalizator a prognozei meteo, prin folosirea luminilor din varful lui.
Turnul Beyazit

Noi ne-am bucurat de linistea si racoarea din parcul de langa turn, unde am stat pe o banca pentru a ne racori cu un suc si a ne improspata fortele cu niste fructe, dupa care am traversat parcul pentru a intra in Complexul Moscheei Suleymaniye.
Acesta este situat pe un deal cu vedere la Cornul de Aur si a fost construit de Sultanul Suleiman Magnificul, intre anii 1550 si 1589. Complexul este unul social si cuprinde: Moscheea, mausoleele lui Suleiman magnificul si al sotiei acestuia, sultana Haseki, mai multe scoli teologice, un spital, o scoala de medicina si o scoala primara. Mai cuprinde si o bucatarie publica, o tipografie, o baie turceasca, un bazaar si mausoleul arhitectului Sinan. Moscheea este superba, dar noi nu am putut-o admira decat pe dinafara, pentru ca am prins ora de rugaciune si aceesul era interzis pentru noi, necredinciosii. Am strabatul complexul Suleymaniye, cu soarele in fata si toropiti de caldura, pana ce am iesit la Cornul de Aur, drept in fata Universitatii de Comert si al Podului Galatei.
Moscheea Suleymanie

Imediat in stanga noastra am vazut frumoasa Moschee Yeni Camii (Moscheea Noua) si Bazarul de Mirodenii. Moscheea a fost construita de Safiye Sultan, sotia lui Murat al II-lea si mama sultanului Murat al III-lea. Este o moschee clasica otomana, cu particularitatea ca se afla foarte aproape de apa, si este necesara evacuarea permanenta a apei prin pompe. Pietrele de pe piedestal fiind fixate de tarusi legati intre ei, metoda inventata de arhitectul Sinan pe teren moale si slab. Bazarul de mirodenii face parte din ansamblul de cladiri care apartin de Yeni Camii si a capatat denumirea actuala pentru ca aici se vindeau produse aduse din Egipt. De-a lungul vremii bazarul a suferit numeroase incendii si a fost refacut de mai multe ori, iar astazi se pare ca doar cateva magazine mai sunt cele originale. Aici am zabivit putin pentru a cauta ceaiuri si plante aromatice si iar a trebuit sa-mi desfasot toata maiestria de negociatoare a familiei, cu toate ca nu sunt deloc sigura ca am facut cea mai buna afacere.
Moscheea Yeni Camii

De aici am traversat Podul Galata, construit din 1909 pana in aprilie 1912, dupa o tehnologie avansata pentru acele vremuri, suportand din start linia de tramvai de deasupra. Podul de astazi , care l-a inlocuit pe cel vechi, a fost inaugurat in 1992 si are o lungime de 80m si este dispus pe 114 stalpi. Sub pod exista acces pietonal si sunt o sumedenie de magazine si restaurante. Dar noi am venit pana aici pentru celebrele sandvichuri cu peste. Nu mai tin minte cat am dat pe ele, 5 lire bucata parca, dar tin minte ca au fost cele mai delicioase sandvichuri pe care le-am mancat vreodata. Cu peste proaspat la gratar, varza, suc de lamaie si ardei, o bunatate., nu alta.
Podul Galata


Malul european vazut de pe Podul Galata

Cartierul Galata este situat pe malul Asiatic al Istanbulului si are aspectul unui vechi cartier Italian. Pe buna dreptate, pentru ca cartierul a fost construit de catre genovezi, care in 1349 au construit Turnul Galata. Turnul se numea Megalos Purgos in documentele bizantine, insemnand Bastionul cel Mare, iar in cele genoveze, era numit Turnul lui Isus. Diametrul turnului la nivelul solului este de 8.95m iar diametrul zidurilor este de 3.75m. Are inaltimea de 70msi 8 etaje. Primele 3 etaje au fost construite de genovezi, etajele de deasupra au fost adaugate in perioada otomana. La etajul 5 se afla 7 tunuri. Turnul Galata a fost folosit ca turn de control pentru pompieri dupa 1874 si a inceput sa fie utilizat in scopuri turistice la sfarsitul sec.19. In prezent are instalat un ascensor si incaperea din varf este sediul unui faimos restaurant. Noi nu am stat sa mancam aici pentru ca ne astepta croaziera pe Bosfor.
Cartierul Galata

Turnul Galata vazut la capatul unei stradute


Turnul Galata



Asa ca am facut cale intoarsa prin cartierul Galata si am luat un tamvai pana in piata Sultanahmet, unde ne-am intalnit cu agentul nostru care ne-a condos pe noi si pe multi alti calatori, la vaporasul ancorat la cheiul Kumkapi.
Croaziera noastra a durat circa 2 ore si am putut vedea atat o parte din atractiile de la malul European al Bosforului cat si pe cele de la malul Asiatic.
imbarcarea pe vaporasul de croaziera

Mai intai am admirat Farul Kancurtaran, perfect functional, si Palatul Topkapi, care vazut de pe Bosfor, nu mai pare atat de mare si intins. Am zarit de departe Turnul Galata si apoi am trecut pe langa cladirea Muzeului de Arta. Au urmat la rand Moscheea Dolmabahce, Turnul cu ceas Dolmabahce si Palatul Dolmabahce. Palatul aceste este marele meu regret de a nu-l fi putut vizita, pentru ca era inchis in ultima noastra zi in Istanbul.
Au urmat la rand Palatul Curagan. Acest palat, impreuna cu palatal Dolmabahce si cu palatul Beylerbeyi, au fost construite sub influenta arhitecturii europene, baroce si rococo, la sfarsitul sec.18. Sunt cele mai frumos ornamentate palate din Istanbul si cele mai opulente. Din pacate nu am avut timp sa vedem pe interior nici unul; au ramas de vazut intr-o ulterioara vizita in Istanbul.
Moscheea Ortakoy se afla la poalele primului pod peste Bosfor. A fost construita in 1853 de catre sultanul Abdulmecit si a fost renovate de mai multe ori din cauza deteriorarilor produse de cutremure si de solul nu tocmai solid pe care este inaltata. Iese in evidenta prin zidurile sale albe si prin cele doua minarete subtiri si inalte.
Farul Kancurtaran

Moscheea Dolmabahce

Muzeul de Arta

Turnul Dolmabahce

Palatul Dolmabahce

Podul Bosfor

palatul Curagan

Moscheea Ortakoy

In dreptul celui de-al doilea pod peste Bosfor (Podul Fatih Sultan Mehmet) se afla celebra Fortareata Rumeli. Cadtelul a fost construit de sultanul Fatih Mehmet Cuceritorul in anul imediat urmator cuceririi Constantinopolului, in punctul in care stramtoarea Bosfor este cea mai ingusta si unde se afla curentii cei mai puternici. Intinsa pe o suprafata de 30.000 mp si are trei turnuri mari si unul mai mic, legate prin ziduri de aparare prevazute cu bastioane. Turnul care se afla pe malul Bosforului a fost refacut de mai multe ori. Fortareata a fost folosita drept punct de control asupra traficului de pe Bosfor, si mai tarziu drept inchisoare. Astazi este intrata in circuitul turistic, chiar daca nu atrage la fel de multi vizitatori precum atractiile din centrul istoric.
Fortareata Rumeli

Fortareata Rumeli-Turnul de pe malul Bosforului

De pe maulul Asiatic al Istanbulului am putut admira Palatul Beylerbeyi, un exemplu minunat de arhitectura europeana, construit pe doua nivele, si care are mai multe pavilioane construite pe malul Bosforului (pentru barbati)si pavilionul interior (Harem-ul, pentru femei).
Apoi am vazut pavilionul Kucuksu, o cladire pe doua etaje in stil rococo, construita in sec.19, care astazi adaposteste un muzeu al semineelor, precum si exponate italiene.
Pavilionul Kucuksu

Vile pe malul asiatic al Bosforului

Podul Fatih Mehmet

Palatul Beylerbeyi

Dar nimic nu e mai spectaculos decat Castelul fecioarei (Kiz Kulesi), construit pe o stanca in mijlocul Bosforului, acolo unde Bosforul se uneste cu Marea Marmara. Doua legende sunt legate de acest castel:
Prima spune povestea lui Hero, o preoteasa a Afroditei, care s-a indragostit de Leandru. Leandru trebuia sa treaca marea inot in fiecare noapte ca sa ajunga la iubita lui. Intr-o noapte lumina farului care-l calauzea pe Leandru s-a stins iar el s-a ratacit si s-a inecat. La aflarea vestii, Hero a fost devastata si s-a aruncat si ea in mare, castelul de aici primind denumirea de “al fecioarei” in amintirea lui Hero.
A doua legenda spune ca o ghicitoare a prezis unui imparat bizantin ca fiica lui va muri muscata de un sarpe. Ca sa o salveze, imparatul a poruncit ridicarea unui castel, aici in mijlocul apei si a mutat-o pe fiica lui acolo, pentru a fi la adapost de orice rau de pe uscat. Insa aceasta a primit un cos cu fructe iar printre fructe se strecurase si un sarpe, care a muscat-o pe fata iar aceasta a murit.
Lasand la o parte legendele, prima mentiune a unui castel aici este din sec.2. In anii 1143-1180, imparatul bizantin Emanuel Komnenos a construit aici un castel cu rol de aparare. Acesta se pare ca a fost distrus in timpul unui cutremur, dar in 1510 sultanul Yavuz Selim a poruncit sa fie ridicat din nou in forma actuala. A fost ulterior folosit ca punct de vama si control frontiera, iar astazi este o destinatie turistica unde functioneaza un restaurant/ club exclusivist.
Castelul Fecioarei

Dupa Castelul Fecioarei vaporasul nostru s-a intors la locul de plecare si am debarcat foarte incantati de calatoria facuta. Nu pot decat sa recomand genul acesta de croaziera, fie la inceputul sejurului in Istanbul, pentru a va face o idée despre ce este de vizitat, fie la sfarsitul sejurului, pentru a sumariza si a admira de pe mare atractiile deja vizitate.

A doua zi noi am parasit Istanbului, cu destinatia Ankara. Dar despre Ankara si ce are ea de oferit, intr-o alta postare.

Un comentariu:

  1. Mulțumesc pentru tot Dr. Ellen! După ce te-am contactat pentru a mă ajuta să nu mai divorțez de soțul meu, soțul meu a încetat să mai depună acte de divorț și lucrurile stau mult mai bine. După cum ai spus, tot procesul de divorț a fost anulat, femeia rea ​​care a creat probleme în căsnicia mea a părăsit soțul meu și acum suntem foarte fericiți împreună. Împărtășesc această experiență de viață cu oricine se confruntă cu provocări similare în relația lor, căsătorie sau orice altă problemă. , o puteți contacta pe Dr Ellen pe WhatsApp +2349074881619
    Ea este competentă în următoarele vrăji:
    * vrăji de dragoste
    * vrăji de căsătorie
    * vrăji de bani
    * vrăji de frumusețe
    * Vrăji de noroc
    * Vrăji de atracție sexuală
    * Vrăji de vindecare a SIDA
    * Vrăji de loterie
    * Blestemele elimină imediat vrăjile
    * Vrăji de protecție
    * Vrăji de loterie
    * Vrăji norocoase
    * Vraja de fertilitate
    * Inel de telekineză 💍
    E-mail: ellenspellcaster@gmail.com
    Whatsapp +2349074881619

    RăspundețiȘtergere