Etichete

sâmbătă, 26 mai 2012

Domeniul Versailles

Pentru Versailles ne-am alocat tot o zi intreaga, la fel ca pentru Louvre. Trebuie stiut ca Versailles-ul este situat la 20km sud-vest de Paris si se poate ajunge foarte usor cu RER-ul, linia C5, fiind si capat de linie. Din statia Versailles-Rive Gauche se mai merge 10 minute pe jos pana in Place D’ Armes, la capatul careia este Grille d’Honneur (poarta principala) pe unde se intra in Cour D’Honneur

In capat troneaza si statuia lui Louis XIV, cel supranumit Regele Soare. De o parte si de alta sunt 2 cladiri identice, Ailes des Ministres, unde sunt punctele de informare turistica, ghiseele pentru bilete si intrarile speciale. Tot din aceasta curte incepe si coada pentru controlul de securitate. Avand Paris Museum Pass noi nu am stat la cozile pentru bilete si ne-am asezat direct la cea pentru controlul de securitate. Tot am pierdut aproape o ora la coada, chiar daca am ajuns la ora 10 la Versailles si chiar daca era intr-o zi de joi. Dupa control am trecut de al doilea rand de porti si am intrat in Curtea Regala. Care este superba si care are de o parte si de alta cele 2 aripi ale castelului:la dreapta Aile Gabriel- dupa cel care a proiectat-o si Aile Loius XV la stanga. Tot din Curtea Regala se intra si in Gradini, dar ne propusesem ca mai intai sa vizitam Castelul.

Trebuie sa fac putina istorie, fara de care o vizita la Versailles este de neconceput. Pe vremea lui Louis XIII aici nu era decat o cladire de vanatoare, construita in 1624, cu o curte patrata care astazi este Cour de Marbre (curtea de marmura interioara). Regele Soare, din cauza neincetatelor lupte de civile si de strada, care au ramas in istorie sub denumirea de “Fronda”, a ales sa abandoneze Parisul si a mutat curtea regala la Versailles. El a construit aripile de Nord si Sud ale Palatului si tot pe vremea lui s-au aranzat grandioasele gradini.In urma Revolutiei franceze din 1789, curtea regala a fost nevoita sa se intoarca in Paris iar Versailles-ul a ramas cam de izbeliste, in aceasta vreme o mare parte din colectiile de arta fiind distruse sau furate. Abia pe timpul lui Louis Philippe, in 1837 Palatul a fost restaurat prima data. Germanii l-au ocupat insa in 1870 si Wilhelm de Prusia a fost incoronat aici. In 1875 aici s-a proclamat republica, iar in 1919 tot aici s-a semnat tratatul de pace care a pus capat Primului Razboi Mondial.
Acum Palatul este casa Galeriei de Istorie a Frantei, cu 11 Sali care ilustreaza epoca lui Louis XIII si Louis XIV, Capela Regala, construita in perioada 1698-1710, 6 Sali care compun Grande Appartement du Roi, Petit Appartement du Roi, cu 3 Sali dar si Grand Appartement de la Reine.
Noi am inceput vizita in aripa de nord, unde am traversat o lunga galerie cu statuile Regilor Frantei asezate cronologic, incepand cu Charlemagne. Capela Regala nu se putea vizita, am fotografiat-o doar de dupa cordonul de la intrare. Apoi am stat jumatate de ora in galeria bataliilor Frantei, adica mai multe Sali circulare, cu machete, diapozitive, arme si artefacte din multiple batalii.
Am intrat impreuna cu o mare de oameni in salile care compun Grande Appartement du Roi, decorate fastuos cu marmura policroma, tapiserii si tablouri. Aici regele primea Curtea zilnic intre orele 6 si 10 seara. Salile au denumiri mitologice, din cauza frescelor pictate pe tavane: Salonul Abundentei, Salonul lui Venus, Salonul Dianei- cu bustul lui Louis XIV sculptat de Bernini, Salonul lui Marte care a servit si ca sala de bal, Salonul lui Mercur unde a stat corpul Regelui timp de 8 zile pentru priveghi, apoi Salonul lui Apollo, care a servit ca si sala de muzica. Salonul razboiului si Salonul Pacii sunt si ele decorate fastuos.De departe cea mai opulenta si grandioasa incapere este Galerie des Glaces (salonul oglinzilor), de 75 m lungime si 10 latime, cu 17 ferestre care dau spre Gradini si tot cu atatea arcade cu oglinzi pe peretele opus. Sala este o feerie, cu statui suflate cu aur, candelabre de cristal care contineau peste 3000 de lumanari care se aprindeau seara.
Apartamentul Reginei este compus din dormitorul unde troneaza uriasul pat cu baldachin si cu decoruri fascinante, anticamera cu un portret al Mariei-Antoinette si sala garzilor unde in octombrie 1789 un grup de rebeli parizieni au masacrat garzile care o pazeau pe regina. De aici incep alte 6 Sali intitulate Petit Appartements, decorate si ele fastuos. Trebuie sa pomenesc de imensa Galerie a Bataliilor, chiar daca noi am traversat-o doar fara sa ne oprim, creeata de Louis Philippe in 1836, cu picturile la scara mare ilustrand cele mai faimoase batalii din istoria Frantei.

Terminand vizita Palatului am intrat in jur de ora 1 in Gradini. Gradinile Versailles-ului sunt considerate prototipul gradinilor formale frantuzesti. Ele ocupa peste 100 de hectare si au fost amenajate intre anii 1661-1668 de designer-ul Le Notre, care a transpus in realitate planurile Regelui si ele uimesc si astazi prin imaginatia, creativitatea, grandoarea si diversitatea lor. Aici am vrut sa inchiriem o masinuta electrica. Dar dupa ce am stat la coada peste jumatate de ora, am constatat ca este obligatoriu sa prezinti la punctul de inchiriere carnetul de conducere, iar noi amandoi le lasasem pe ale noastre acasa.
Stupoare! Pe nici un forum sau blog din cele multe citite de mine inainte de a ajunge in Franta nu era mentionata chestia asta. Deci scriu cu litere mari:PENTRU INCHIRIERE MASINUTA ELECTRICA LA VERSAILLES, TREBUIE OBIGATORIU PERMIS AUTO SI VARSTA PESTE 24 DE ANI.
Am fi vrut sa inchiriem macar biciclete, dar cand am vazut si coada de acolo am renuntat instant. Asa ca am vizitat ce am putut din gradini mergand pe jos si facand un adevarat tut de forta si rezistenta fizica. Am mai avut un asa zis ghinion, in ziua aceea toate fantanile erau oprite si multe din grotele si amenajarile externe din gradini erau inchise, asa ca nu am putut decat sa le admiram arhitectura.
Deci am inceput vizita Gradinilor Versailles-ului cu terasa centrala cu cele 2 bazine simetrice numite si “Parterul apelor”, coborand apoi cele 100 de trepte catre Fantana lui Leto, care o reprezinta pe zeita impreuna cu copiii sai: Diana si Apollo. Fantana marcheaza inceputul unui mare bulevard numit Tapis Vert care se termina cu Fantana lui Apollo. L-am parcurs si noi cautand un restaurant, cu harta n mana. L-am gasit la capatul Grand Canal, marele canal in forma de cruce, care deja se aglomerase cu multe ambarcatiuni care se puteau inchiria de la mai multe pontoane din lemn. Am stat cam o ora ca sa luam pranzul, la terasa, pe marginea canalului, intr-un décor de vis, gandindu-ne cat de norocosi suntem totusi fiindca afara era soare, cald si frumos, ideal sa petrecem in aer liber restul zilei.

Dupa pranz am plecat pe jos spre Grand Trianon. Mai usor se ajunge cu barca pe bratul stang al marelui Canal.  Pavilionul Grand Trianon a fost ridiat intre 1687-1688 ca si pavilion de agrement pentru Rege, departe de agitatia marelui palat. Este o cladire superba in stil italian, cu o fatada flancata de coloane imbracate in portelan si cu doua aripi. A fost folosit de Regele Soare care venea aici vara cu familia, dar apoi a fost resedinta Reginei Maria Leszczinska iar mai apoi Napoleon I a folosit pavilionul ca si resedinta de vacanta, obicei continuat si de Louis Philippe. Marele Trianon a fost insa integral renovat si pus in circuitul turistic de Charles de Gaulle. Cele 2 aripi ale pavilionului contin: Aripa stanga- Anticamera, Budoir-ul reginei, Sala Oglinzilor, dormitorul regelui, Capela si Camera Lorzilor. Aripa dreapta- Camera rotunda, Camera de desen Imperiala, dormitorul reginei Belgiei, Camera de muzica, Camera de vara, si Galeriile. Trebuie sa mai spun ca Grand Trianon are propriile sale gradini, cu multe fantani si amenajari, dar noi nu am stat aici prea mult fiindca voiam sa vizitam si Petit Trianon.

Petit Trianon , construit intre 1762-1768 dupa planurile arhitectului Gabriel, a fost folosit ca si pavilion privat de Loius XV si de amanta acestuia Madame de Pompadour. Probabil ca din cauza asta a fost denimit si “pavilionul favoritelor”. In 1774 Louis XVI l-a daruit Mariei Antoinette si a devenit resedinta preferata a acesteia. Este considerat primul exemplu de arhitectura neoclasica.  Are de asemeni propria gradina, pe care regina Maria Antoinetta a transformat-o intr-o superba gradina englezeasca.
Vizita propriu zisa aici se face la nivelul parterului, unde se afla Capela, Sala de Biliard,, Camera Oghlizilor si Sala Fructelor; dar si a etajului, unde sunt: Anticamera, Marele Salon, Micul Salon, Salonul de Companie sau sala de jocuri, Dormitorul Reginei, Garderoba, Sala de baie, Anticamera Reginei.
Impresionante sunt insa gradinile, denumite si Domeniul Mariei Antoinette. Aici ne-am petrecut urmatoarele ore, traversand uimiti raul amenajat in stil englezesc cu o serie de constructii reconditionate: Moara, Turnul Marlborough, Templul Iubirii cu 12 coloane corintiene si cu statuia “Amor Captif de la Jeunesse”, Ferma, Amfiteatrul, Grota Reginei si multe altele.

Asfintitul ne-a prins pe cand ne intorceam spre Grand Canal. Am taiat oblic Gradinile incercand sa vedem cat mai multe din punctele de interes marcate pe harta, dar asa cum am mai zis fantanile erau toate oprite si obiectivele inchise. Insa am putut vedea: Grota Colonadelor, Fantana Oglinzilor, Ballroom, Fantana lui Saturn, Fantana lui Bachus a Florei si a lui Ceres. Am urcat apoi spre Fantana Rasaritului si am traversat Aleea Apelor pana la Fantana dragonului, unde ne-am prabusit la propriu pe o banca, in spatele marii Fantani a lui Neptun, pe care am incercat zadarnic sa o fotografiem, din cauza soarelui puternic.
Am parasit marele Domeniu Versailles-ul iesind pe Poarta Neptun, loc am observat deosebit de preferat de localnicii cu copii si am mers sa luam RER-ul inapoi spre Paris, unde am ajuns seara tarziu.

Bugetul zilei (pentru doua persoane)
-1 carnet bilete metrou- 12-7 eur
-pranzul (salata Cezar, un escalop vita cu garnitura salata si cartofi, 2 beri)-33 Eur
-bilete RER- 6.5 Eur
- cina la restaurant tailandez (taietei cu carne de pui si chiftele de vita cu salata)- 12 eur